Jurnalul.ro: Primele 10 lucruri de care se va lovi premierul Victor Ponta (Autor: RAZVAN ORASANU)

(Continuare)

6. Proiecte fracturate de lipsa de continuitate administrativa

In malaxorul trecerii de la un guvern la altul (iar guvernul Ponta va fi al treilea in ultimele 6 luni), foarte multe proiecte vitale au fost oprite in loc. Centrala de la Cernavoda, cu unitatile 3 si 4, finantarea magistralelor noi de metrou, statia de epurare a apelor de la Glina sunt doar cateva din sutele de proiecte care bat pasul pe loc. Domnul premier ar trebui sa ia aminte ca in 21 de ani Romania a reusit sa dea in folosinta doar cateva statii de metrou - iar daca Ceausescu era ciuruit cu un an mai devreme, am fi avut, probabil, cu o magistrala mai putin . Avem hidrocentrale incepute si nefinalizate, statii de deseuri ce au ramas pe hartie, proiecte de toate felurile si marimile - in total aproape 40.000. In fiecare an, ele sunt finantate cu foarte putini bani de la buget, fara o prioritate clara. Rezultatul? Nu se termina nimic, niciodata. Bibliotecii Nationale, de pilda, i-au fost necesari nu doar 21 de ani pentru a deveni realitate, ci si alocari de fonduri in timpul mandatului UDMR la Ministerul Culturii - alocarile au fost mereu insuficiente in celelalte mandate, datorita lipsei de muschi politici a detinatorilor anteriori.

7. Serviciile secrete

Intrucat scaunul premierului de la Palatului Victoria a fost mereu tintuit in cuie batute cu ciocanul in podea de serviciile secrete, Victor Ponta are de facut un inventar foarte rapid in acest domeniu. Cea mai importanta "miscare" a cabinetului Ungureanu a fost si cea mai putin discutata - desi s-a petrecut pe 24 aprilie, deci in urma cu circa o saptamana, printr-un ordin al Ministrului Gabriel Berca (dar fara indoiala discutat pe "filiera"). La conducerea DGIPI (actualul nume al celebrului serviciu "Doi si un Sfert") a fost numit "puiul Vulpii", Gelu Marin Oltean. "Vulpea" este celebrul Virgil Ardelean, care a ramas o vreme in functie si dupa fuga celebrului Hayssam - si continua sa isi construiasca un parcurs in Ministerul Administratiei si Internelor, inceput in 1997. Doar naivii care nu au trecut vreodata prin administratie nu isi dau seama de insemnatatea si puterea acestui serviciu de informatii. Domnul Ardelean va fi cu guvernul Ponta la a opta schimbare de premier trecuta cu succes. Premierul va trebui, de asemenea, sa vada in ce masura poate primi sprijin de la SRI si SIE, nominal conduse de fosti colegi de alianta. Ce poate solicita, fara indoiala, cu succes, este neutralitatea acestor structuri pana la alegerile parlamentare. O relatie ostila ar putea torpila guvernarea foarte rapid.

8. Relatia cu Justitia

Minerii din anumite ONG-uri pe justitie se vor grabi sa casapeasca orice cap de pesedist care va indrazni sa sugereze mutarea fie a lui Kovesi, fie a lui Morar - scrisori deschise, rapoarte mitraliate catre presa, lacrimi de crocodile la televizor, plus plangeri prelungi, chinuite, la mama lui UE - Comisia Europeana . Orice mutare a premierului (prin Ministrul Justitiei) in aceasta directie este contraproductiva, putand fi lesne interpretata, indiferent de intentiile pe care le are (asta in cazul, putin probabil, ca nu s-a batut palma in spatele cortinei pentru un ministru al justitiei "neutru" care sa continue linia trasata pana acum, ca un troc pentru numirea sa). Premierul nu are nevoie sa isi bata cuie in talpa - se vor scoate din nou la parada Matusa Tamara, Zambaccianul, dosarele lui Serban Mihailescu, ale baronului Nicolescu de la Arges- cel cu lesinul in direct, orice pentru a-l plasa intre ciocanul partidului si nicovala opiniei publice.
O solutie mult mai eficienta ar fi luarea la purecat a administrarii banului public, domeniu in care noul premier este eminamente indreptatit sa se uite - cheltuaiala pe dosar, stadiul investitiilor, stadiul cheltuiri banului, daca sporurile salariale s-au facut cu respectarea prevederilor legale, care este stadiul de lucru efectiv al celor 4 milioane de dosare care isi asteapta rezolvarea. Astfel , are evita a primi acuzatii inainte de alegeri ca este un "cremenal" care vrea sa omoare independenta justitiei - stiti, acea independenta in care fostii turnatori la Securitate ajung uneori in cele mai inalte trepte ale justitiei, spalatorii de cadavre politici sunt buni de reciclat la Curtea Constitutionala (indiferent de presedinte), iar procurori de tip "steaua fara nume" precum Mihai Betelie de la Parchetul Sectorului 4 sunt umflati ei insisi de Parchet pentru scurgeri de informatii din dosarele aflate in instrumentare si alte chestiuni, gen imprumutul "cu cantec", in valoare de 200.000 de euro. Acea justitie independenta in care banuitii de coruptie se retrag ca pensionari de lux inainte sa ii atinga si pe ei bratul justitiei. In opinia mea, singurul nume rezonabil ca Ministru al Justitiei si cu anvergura si profesionalismul necesar, dar si dramul de independenta si de intelegere profunda a sistemului este Ana Diculescu-Sova (statul ar mai avea si avantajul ca acest avocat s-ar retrage din cazurile unde face zob, in instanta, apararile diverselor institutii publice - cel mai recent sustinerele plapande ale Ministerului de Finante in contradictoriu cu Rompetrol).Imi mentin parerea chiar daca pana la data publicarii acestui material se va fi anuntat un alt ministru.

9. Plata celor 30 de arginti catre tradatori

Atarnatorii de la usa lui Victor Ponta vor fi numerosi, fiecare venind drept trofeu, ca in Roma antica, ba cu cate un ochi scos adversarului actual, fostul frate de cruce, ba cu cate-o declaratie incendiara impotriva fostilor colegi, ba cu pumnalul siroind de sange pe care l-au infipt in spatele fostilor aliati portocalii care sperau sa primeasca votul salvator. Toti acestia spera, evident, pentru faptele lor de vitejie sa li se repartizeze rapid niste bani - bani, bani, cat mai multi bani. In primul rand, ar trebui vazut daca banii impartiti de Mihai Razvan Ungureanu au plecat deja din Trezorerie - departamentul juridic al PSD-ului ar trebui sa lucreze inca de azi la un text de invalidare a respectivei hotarari de guvern. A transfera insa bani cu toptanul, imediat, unor personaje precum baronul de Caras- Severin Sorin Frunzaverde, ar fi o miscare regretabila, care risca sa se intoarca precum un bumerang impotriva noului premier. Fara indoiala, se vor mai distribui niste sume in plina vara, cand lumea e la mare si nu prea baga de seama - 21 iulie fiind cel mai propice moment pentru "scoaterea" unor astfel de hotarari de guvern. Nu am vreo iluzie ca baronii care au pus umarul la caderea lui Mihai Razvan-Ungureanu nu isi vor primi tainul - este insa important pentru premier sa nu plataeasca atat incat sa nimiceasca bruma de credibilitate pe care Romania o mai are cu Fondul Monetar International - altfel riscam sa devenim un fel de Grecie cat ai zice peste. Iar plata catre tradatori nu se va putea face nici ea la lumina zilei.

10. Refacerea bugetului si "buba fondurilor europene"

Rectificarea bugetara va fi cea mai importanta realocare de fonduri cu care Guvernul se va confrunta in urmatoarele 60-90 de zile. Este o discutie complicata de relatia cu FMI-ul, incertitudinile privind previzionarea PIB-ului si vantul de recesiune care a revenit in Europa (vezi Marea Britanie, de pilda). Din nefericire, bugetarea pe proiecte se va produce probabil la fel de prost ca pana acum. Fondurile de la Transporturi vor fi in continuare firitisite in diverse sute de proiecte, majoritatea judetene, seful CNADR se va schimba din nou - parca a zecea schimbare in ultimii 8 ani. De asemenea, blocarea altor programe europene, pe langa cele doua identificate deja cu probleme, va avea efectul unei grenade cu cuiul scos de fostele doua guverne, lasata elegant, fara zgomot, in mana noului premer. Premierul ar trebui sa creeze o structura in parteneriat public-privat de scriere de proiecte si de diseminare de expertiza, plus ar trebui sa numeasca experti in fonduri europene la cabinetul premierului. Ar trebui sa creeze, de asemenea, o structura de monitorizare a cheltuielilor bugetare, in executia lor - altfel, nu va controla de fapt nimic in afara de comunicatele de presa emise de la Palatul Victoria. Apropo de relatia cu mass-media, care reprezinta 30-40% din succesul unei guvernari, premierul are nevoie urgenta si de un bun comunicator public. Una dintre putinele decizii bune luate de fostul premier, pe langa destituirea lui Blejnar, a fost numirea lui Dan Suciu in pozitia de purtator de cuvant. Evident, insa, prestatia nu a putut fi vizibila de vreme ce durata de viata a fostului guvern poate fi comparata cu durata de viata a mustei tete. Premierul va fi, asadar, incercat din ziua cu numarul 1, nu va avea clementa publicului nici macar o ora si va trebui, vorba unei reclame, "sa se miste mai cu talent".