Dupa ce a studiat nivelul transparentei in administratia locala din ultimii patru ani, la nivelul intregii tari, inclusiv al Galatiului, Institutul pentru Politici Publice pune accentul pe accesul publicului la activitatea desfasurata in Consiliul Local pentru noul mandat



In urma studiului privind transparenta administratiei locale pentru ultimii patru ani de zile, Institutul pentru Politici Publice (IPP) a tinut sa faca un raport si sa atraga atentia tuturor celor preocupati de modul in care alesii locali inteleg sa-si duca la indeplinire responsabilitatea asupra modului in care ar trebui sa functioneze conducerea deliberativa in administratia locala din Romania exercitata la nivelul consiliilor locale.

Efortul IPP in acest sens vizeaza inregistrarea optiunilor de vot ale fiecarui consilier local pe marginea proiectelor de hotarare supuse dezbaterii in consiliu si afisarea acestor informatii pe site-urile institutiilor sau la sediul acestora, in eventualitatea in care toti cei interesati ar dori sa consulte modul in care alesii locali si-au exprimat votul pe un anume proiect de hotarare. Si asta pentru ca, fiind alesi prin vot, acestia au obligatia de a-i informa pe cetateni asupra activitatilor de interes public desfasurate in perioada mandatului si, mai mult, de a-si asuma responsabilitatea acestor activitati.



Mai multa deschidere



Unul dintre aspectele mai importante pe care IPP le are in vedere repreznetat de transparenta in procesul legislativ local. Indeplinirea acestui obiectiv depinde de masura in care consilierii locali isi asuma responsabilitatea actiunilor proprii in fata cetatenilor si incearca sa devina vizibili opiniei publice.

Actele normative cu incidenta in acest domeniu sunt: Legea nr. 215 din 23 aprilie 2001 a administratiei publice locale, Legea nr. 52 din 21 ianuarie 2003 privind transparenta decizionala in administratia publica si Legea nr. 544 din 12 octombrie 2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.

Principalele aspecte care, in opinia IPP, necesita o reglementare mai eficienta si o monitorizare mai atenta a aplicarii, urmate eventual de sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor legale, sunt cele care privesc inregistrarea si publicarea votului nominal al consilierilor pentru fiecare proiect de hotarare.

Rapoarte de activitate anuale

Legea administratiei publice locale prevede ca fiecare consilier sa prezinte obligatoriu un raport anual de activitate care va fi facut public de catre secretar. Insa, conform analizelor IPP, rezulta ca majoritatea consilierilor locali nu intocmeste acest raport sau il face intr-o maniera foarte superficiala. Tocmai de aceea IPP insista sa se stabileasca un tipar standard al rapoartelor anuale de activitate, care sa contina informatiile relevante referitoare la activitatea consilierilor locali.

Concluziile IPP arata ca modalitatea de gestionare a informatiilor de catre autoritatile publice locale este defectuoasa, iar problema majora care apare este ca nu se constientizeaza faptul ca alegatorii trebuie sa monitorizeze activitatea lor - atat a primarilor, cat si a consilierilor - si, in consecinta, cei din urma sunt datori sa ofere un minim de informatii in acest sens.

Mai mult, IPP considera ca ar fi imperativ necesar ca legea sa prevada sanctiuni pentru consilierii care nu publica raportul anual de activitate dupa modelul sanctiunilor aplicate pentru nedepunerea declaratiei de interese, dupa stabilirea in prealabil a unui termen-limita de depunere, iar recomandarea institutului este ca fiecare consilier sa colaboreze cu ONG-urile si organele de presa locale pentru a participa la cat mai multe activitati ale comunitatii, stabilind astfel canale eficiente de comunicare cu cetatenii.