Dupa ce a afirmat ca este necesara desecretizarea dosarelor inaltilor ierarhi, ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, a sugerat uniunilor de creatie din Romania sa ceara de la CNSAS dosarele tuturor oamenilor de cultura pe care ii reprezinta. Iorgulescu sustine ca poseda informatii despre "nume foarte grele" de muzicologi, scriitori sau actori care au colaborat cu Securitatea.
"Cred ca fiecare dintre uniunile de creatie ar trebui sa solicite la CNSAS desecretizarea in legatura cu acesti oameni pe fiecare domeniu, compozitori si muzicologi, actori, scriitori, arhitecti, plasticieni. Este prima data cand fac aceasta sugestie. Cred ca uniunile de creatori ar fi cele care trebuie sa faca acest lucru. Exista chiar o asociatie a uniunilor de creatori - ANUC. Eu le sugerez acest lucru, cred ca ar trebui ca ei sa promoveze o asemenea solicitare la CNSAS, dar decizia ar putea fi luata si la nivel de ANUC", a declarat Iorgulescu. Din ANUC - Alianta Nationala a Uniunilor de Creatori din Romania fac parte: Uniunea Arhitectilor din Romania (UAR), Uniunea Artistilor Plastici din Romania (UAPR), Uniunea Cineastilor din Romania (UCIN), Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania (UCMR), Uniunea Scriitorilor din Romania (USR) si Uniunea Teatrala din Romania (UNITER). In prezent, in ANUC sunt inscrisi circa 12.000 de oameni de cultura. Iorgulescu sustine ca are "certitudinea" ca aceste dosare exista, fiind implicate "nume foarte grele".

"Purificarea" nu iarta pe nimeni

"Eu am fost in ultima vreme culpabilizat pentru faptul ca introduc categorii secundare in ceea ce priveste desecretizarea, respectiv preotii. Sunt absolut de acord ca in primele randuri trebuie sa se gaseasca oamenii politici, ca ordine de prioritate. Dupa oamenii politici, parlamentari, ministri, secretari de stat, pana la nivelul consiliilor judetene, primari etc., cred insa, daca tot vorbim despre reforma morala, ca trebuie sa avem in vedere si aceste doua categorii care nu sunt deloc secundare, pentru ca atat preotimea, cat si oamenii de cultura sunt doua repere in societatea romaneasca. Cand ma raportez la spiritualitate, am in vedere cultura si am in vedere cultele, deci este normal ca aceasta purificare, aceasta asanare, sa-i aiba in vedere", a spus el.

Ce trebuie sa stie generatiile viitoare

Iorgulescu a precizat ca nu face o legatura directa intre oamenii de cultura care au colaborat cu Securitatea si opera lor. "Opera are traseul ei, are viata ei, este altceva, din fericire, fata de creatorul ca persoana sociala, fizica (...) Chiar daca, sa spunem, caracterul artistului este defectuos sau are deficiente, asta nu afecteaza neaparat opera, care poate sa fie de talent, chiar de geniu. (...) Pentru ca in cultura romaneasca se va vedea in curand, sunt oameni care au lasat opere memorabile si care trebuie sa ramana in istoria si in constiinta culturala a acestei natii, dar si oameni care au facut enorm de mari compromisuri, iar noi trebuie sa stim. Generatiile care vin trebuie sa stie, spre exemplu, daca un scriitor a fost foarte mare romancier, dar din punct de vedere uman a gresit si de ce a gresit", a explicat ministrul Culturii.