Institutul "Ovidiu Sincai" afirma, intr-o analiza asupra alegerilor prezidentiale, facuta publica duminica, sub titlul "Cezarul a invins!", ca principalul responsabil al rezultatelor alegerilor este Mircea Geoana si identifica o serie de greseli care au dus la pierderea strategica a competitiei.
Analiza ISD radiografiaza competitia electorala, concluzia fiind ca o serie de greseli strategice ale PSD, ale echipei de campanie si ale presedintelui partidului, Mircea Geoana, au dus la pierderea strategica a competitiei electorale.
ISD afirma ca scorul strans dintre Traian Basescu si Mircea Geoana arata ca societatea romaneasa era pregatita pentru schimbare, dar evidentierea in timpul campaniei a personalitatii lui Geoana a condus o mare parte a electoratului la concluzia ca liderul PSD nu reprezinta garantia schimbarii.
"Electorii au preferat la 6 decembrie certitudinea continuarii conflictelor politice cu Traian Basescu incertitudinilor legate de relatiile lui Mircea Geoana cu personaje controversate. Frica, oboseala si repulsia fata de o stare perpetua de conflict a fost invinsa de ura fata de bogatia presupus dobandita prin mijloace dubioase, asociata cu teama ca viitorul presedinte este controlat de catre cei care s-au imbogatit astfel", se arata in studiul ISD.
Analiza citata radiografiaza principalele evenimente politice din 2004, cand Traian Basescu a preluat Presedintia, pana la turul doi al alegerilor prezidentiale din 2009 si conchide ca PSD a avut cateva victorii tactice, dar in lipsa unui proiect strategic, a pierdut razboiul.
Studiul ISD porneste de la premisa ca alegerile s-au suprapus unei crize pe trei paliere, moral, politic si economic, care asigurau conditiile ca Basescu sa fie invins, mai ales in conditiile deciziei iesirii PSD de la guvernare. Acelasi studiu arata ca, imediat dupa ruperea guvernului Boc, PSD a pierdut initiativa, PNL devenind principalul partid care s-a manifestat in opozitie, prin depunerea motiunii de cenzura si avansarea proiectului Klaus Iohannis - Premier.
Analizand principalele teme de campanie ale primilor doi competitori, ISD apreciaza ca Basescu a incercat sa redirectioneze frustrarea populatiei nemultumite de la persoana sa catre institutia parlamentara, a adoptat o strategie de victimizare, vizibila mai ales in turul doi, si a identificat adversari din anturajul lui Geoana, diabolizandu-i.
In ceea ce priveste campania lui Geoana, ISD afirma ca acesta a mizat pe lansarea unor promisiuni electorale, dar care, in lipsa unor explicatii privind resursele necesare, au ridicat suspiciunea de demagogie.
Analizand evenimentele din turul doi al campaniei, ISD conchide ca turul doi poate constitui o lectie de manual, ca un caz relevant pentru "modul in care poti, prin inspiratie tactica, sa obtii un avantaj important, irosit apoi fulgerator ca urmare a lipsei de viziune si fermitate strategica".
La capitolul erori de campanie, ISD identifica unele colective - difuzarea cu obstinatie a casetei in care Basescu pare a lovi un copil, lansarea subiectului prin Dinu Patriciu, erori ale echipei de campanie - vizita la Timisoara, gestionarea defectuoasa a confruntarii televizate, stafful lui Geoana dovedindu-se "prost documentat si superficial".
In ceea ce il priveste pe Geoana, ISD enumera o serie de erori personale care au dus la pierderea alegerilor, desi la inceputul turului doi Geoana inregistra un avans de 6-8%: vizita la Sorin Ovidiu Vantu, incapacitatea de a oferi explicatii convingatoare.
"Vizita lui Mircea Geoana la locuinta lui Sorin Ovidiu Vantu, la miezul noptii, chiar inainte de dezbaterea finala, a socat opinia publica prin excentricitatea si duplicitatea comportamentala a unui candidat prezidential, validand astfel intregul construct de imagine al lui Traian Basescu", se afirma in studiul ISD.
Discursul lui Geoana a fost catalogat de ISD ca fiind unul sugerand constant "artificialitate", cauzat de lipsa unei identitati conceptuale a candidatului PSD.
ISD recomanda PSD asumarea infrangerii si reformarea partidului, in primul rand prin reidentificarea ideologica si schimbarea liderilor.
Presedintele ISD, Adrian Severin, a afirmat ca schimbarea liderului PSD este principala conditie pentru reformarea PSD.
"Daca un lider a fost capabil, cu cinci zile inainte de alegeri, sa mearga sa se intalneasca cu cineva considerat a face parte din lumea interlopa, poti sa presupui ca va mai fi in stare sa mai faca asta. Daca un lider a fost in stare sa impuna in structurile de conducere ale partidului oameni care il filmeaza cand ia bani cu aroma de mita este clar ca va face asta si in viitor si va putea fi in continuare filmat", a spus el.
Analiza ISD afirma ca cea mai proasta solutie pentru ISD este pastrarea status-quo-ului, pentru refomarea PSD fiind in principal nevoie de schimbarea liderului.
Intrebat ce calitati ar trebui sa aiba alt lider al partidului, Severin nu a dat nume, insa a enumerat patru calitati: onestitatea, credibilitatea si respectabilitatea publica; forta, autenticitate si capacitate organizatorica; atasament indiscutabil fata de valorile stangii europene; capacitatea de a negocia si de a fi recunoscut ca negociator intr-un context dificil pentru partid.
"Daca le gasim pe toate patru intr-o singura persoana, foarte bine. Daca nu, atunci poate le gasim separat, intr-o echipa colectiva de conducere, cel putin provizorie", a adaugat el.
Studiul ISD ia in calcul si posibilitatea constituirii unei conduceri colective la nivelul PSD, pana la congres, care sa pregateasca un nou statut, un manifest ideologic si un program politic.
ISD recomanda ca viitorul statut al PSD sa elimine cumulul de functii, sa stabileasca incompatibilitati intre functii in partid si functii la nivel guvernamental, delimitarea stricta a atributiilor presedintelui, presedintelui executiv, presedintelui Consiliului National.
Si Miron Mitrea a postat, recent, pe blog, o analiza a situatiei PSD in perioada 2004 - 2009, in care identifica greseli strategice ale partidului. Intr-o emisiune televizata, Mitrea a anuntat ca aproape sigur va candida la presedintia PSD si l-a identificat pe Adrian Severin, presedinte ISD, drept una dintre persoanele pe care le-ar dori in echipa sa.