Licitatia pentru imprumutul de 20 de milioane de euro pe care vrea sa-l ia Primaria Craiova scartaie inca inainte de deschiderea ofertelor, stabilita pentru 14 septembrie 2009.

Contractarea unui credit de 20 de milioane de euro de catre Primaria din Banie, pentru care craiovenii vor avea de rambursat peste 32,6 milioane de euro in urmatorii 20 de ani, e luata in zeflemea de functionarii de la achizitii publice. Sau e cu dedicatie. Angajatii insarcinati cu organizarea licitatiei si cu intocmirea actelor au copiat o parte din documentatia de atribuire de la Primaria Ramnicu Valcea, dar au uitat sa modifice motivul contractarii imprumutului si autoritatea care va emite hotararile de consiliu. Astfel, in capitolul "Modelul de contract - Instructiuni referitoare la modelul de contract - clauze obligatorii" regasim: "CLAUZE OBLIGATORII - sunt acele prevederi contractuale pe care orice contract de achizitie publica trebuie sa le contina referitor la: obiectul principal al contractului; Din imprumut vor fi finantate cheltuielile prevazute in 'Ghidul Solicitantului', pentru Programul Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 1 - Sprijinirea dezvoltarii durabile a oraselor - poli urbani de crestere. In situatia in care, pe parcursul derularii imprumutului autorizat, se vor produce modificari in lista investitiilor finantate din imprumut, prin hotarare a Consiliului Local al municipiului Ramnicu Valcea, adoptata cu respectarea prevederilor legale in vigoare, prestatorul va respecta aceste modificari". Numai ca Primaria Craiova vrea imprumutul pentru strandul din Lunca Jiului si pentru Centrul Multifunctional din Romanesti, investitii care n-au tangenta cu Programul Operational Regional. Iar de implicarea Consiliului Municipal Ramnicu Valcea in lista de investitii a Primariei Craiova nici nu poate fi vorba. Directorul economic al primariei, Nicolae Pascu, a spus ca, probabil, e vorba de preluarea unei formulari, pe care functionarii au uitat sa o transpuna interesului local. "Am vazut si eu si le-am spus sa corecteze. Forma de contract publicata este insa corecta", a afirmat directorul Pascu.

Contul de executie, secret

Pe 12 august, o societate bancara interesata de contractul de 20 de milioane de euro solicita autoritatii contractante sa puna la dispozitia posibililor ofertanti: "contul de executie a cheltuielilor bugetului local pentru anii 2006, 2007, 2008 i) dupa clasificatie functionala (detalierea cheltuielilor) si ii) dupa clasificatie economica (grupare pe cheltuieli de personal, bunuri si servicii, dobanzi etc)". Datele cerute de operatorul economic interesat nu au fost insa publicate, astfel ca acesta revine pe 17 august cu o noua solicitare, in care face urmatoarea precizare: "aceste doua solicitari se refera la situatiile financiare statutare asa cum se regasesc in Darea de seama depusa la Directia Generala a Finantelor Publice Locale pentru fiecare exercitiu bugetar in parte. Executia de casa de la Trezorerie pe care o puneti la dispozitie nu ofera acelasi grad de transparenta si detaliere precum formatele mentionate mai sus. Mentionam, de asemenea, ca din lista de executii de casa s-a omis cea aferenta anului 2007". Prin adresa 103.521/20.08.2009, serviciul de achizitii publice al Primariei Craiova raspunde ca ii va pune operatorului la dispozitie conturile de executie. Acestea nu au fost insa incluse si in documentatia de atribuire.

Conditii discriminatorii

Functionarii de la achizitii mai sunt avertizati de un agent economic ca rambursarea in moneda nationala a unui credit denominat in euro este de natura a introduce un element discriminatoriu, bancile straine fiind, practic, eliminate. In plus, ar fi vorba si de un serviciu suplimentar, care nu intra in costul contractului scos la licitatie. Pe cale de consecinta, este eliminata si posibilitatea obtinerii unui credit cu cheltuieli mai mici. Primaria raspunde ca isi mentine punctul de vedere fiindca respecta "principiul unitatii monetare", prevazut in Legea nr. 273 din 2006. Banca nu inghite insa raspunsul si revine: "Referitor la denominarea imprumutului in EURO, coroborata cu efectuarea de rambursari in LEI, ne mentinem punctul de vedere exprimat in adresa noastra din 12.08.2009, si anume ca grefarea unui produs financiar structurat peste creditul standard nu face obiectul prezentei proceduri de achizitie publica, este de natura anticoncurentiala si de natura a influenta in mod negativ rezultatul procedurii de achizitie publica. Art. 10 al Legii 273/2006, invocat de dvs. in adresa 101.980/17.08.2009, enunta un principiu contabil si nicidecum o restrictie cu privire la operatiunile valutare. Dovada in acest sens sunt Deciziile Comisiei de Autorizare a Imprumuturilor Locale din cadrul Ministerului Finantelor Publice, prin care se autorizeaza in mod curent credite denominate in valuta, in toate aceste cazuri fiind vorba de credite care se si ramburseaza in valuta". Primaria raspunde din nou ca rambursarea in lei nu este conditie discriminatorie, "intrucat aceasta cerinta a fost stabilita ca urmare a prevederilor legale in vigoare, referitoare la finantele publice".