Senatorul Gheorghe Saghian a sustinut o declaratie politica intitulata: Mediatizarea predilecta a problemelor din cadrul Bisericii Ortodoxe. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Inca de la aparitia mijloacelor de comunicare in masa, influenta mass-media a fost una semnificativa. Nu degeaba este considerata ca fiind a patra putere dintr-un stat democratic. Influenta mass-media se face simtita la numeroase niveluri: de la guvernanti si de la ansamblul personalului politic la guvernati, adica cetatenii-alegatori si, nu in ultimul rand, la spatiul public in sine, cu toate componentele sale.
Efectele revolutiei mediatice sunt multiple, antrenandu-se noi practici ale celor implicati, care inteleg ca a trebuie sa asimileze perfect arta de a colabora cu mass-media, in special cu televiziunea. Desfasurarea activitatii cotidiene s-a schimbat dramatic ca urmare a mediatizarii actuale. Acum este la fel de importanta grija de a-ti face vizibila activitatea precum este aceea pe care o acorzi activitatii in sine. Mai exact, fiecare institutie trebuie sa acorde un timp special comunicarii activitatii pe care o intreprinde.
In ultima vreme, efectele mediatizarii s-au rasfrant si asupra problemelor din cadrul Bisericii Ortodoxe. Fiecare aspect catusi de putin negativ a fost amplificat si i s-au acordat noi intelesuri dramatice. Constrangerile pe care insasi Biserica le resimte ca urmare a mediatizarii nu trebuie ignorate sau minimalizate.
Biserica Ortodoxa Romana, in calitatea de institutie puternica si importanta in cadrul societatii romanesti, trebuie sa constientizeze ca imaginea sa este influentata in mod semnificativ de mediatizarea predilecta a problemelor din cadrul ei si ca trebuie sa actioneze pentru a putea contracara efectele acestei mediatizari.
Banii Bisericii Ortodoxe Romane reprezinta un subiect care a impartit Romania in doua tabere: de o parte sunt cei care acuza Biserica pentru faptul ca strange sume fabuloase sub diverse si nu intoarce in folosul comunitatii acesti bani, de cealalta parte sunt cei care sustin ca actele sociale, filantropice ale Bisericii sunt suficiente, dar si greu de sustinut in conditiile in care Biserica isi acopera greu propriile cheltuieli.
Discutia despre averea Biserii s-a aprins in ultima perioada, cand mai multe voci din societatea civila au cerut ca BOR sa plateasca impozite precum restul institutiilor laice. In plus, in ultimii ani, Biserica Ortodoxa Romana a fost macinata de scandaluri care i-au stirbit autoritatea.
In acest context, ar fi benefic ca Biserica sa inteleaga ca discursul sau public trebuie sa fie conturat in jurul unor principii adaptate contextului comunicational actual. Astfel, o transparenta mai mare in exercitarea activitatilor poate si exact ceea ce publicul acestei institutii are nevoie â€" un limbaj sincer. In plus, raportat la relatia cu mass-media, este necesar ca Biserica sa invete sa reactioneze intr-o masura mai rapida la evenimentele din societatea romaneasca si de a oferi raspunsuri spontane la aspectele urgente.
In plus, ar fi cat se poate de util ca Biserica sa intervina in mod constant prin intermediul mai multor mijloace de comunicare si informare asupra aceluiasi subiect, pentru a asigura o coerenta in discursul sau.
Desigur, ar fi regretabil ca Biserica sa cada in extrema schematizarii excesive a declaratiilor sau a goanei dupa lovitura de presa. Mediatizarea activitatii bisericesti are, dupa cum se vede, doua taisuri, iar aceasta institutie trebuie sa gaseasca echilibrul corect intre discretie si implicare activa in plan comunicational.
Sa nu uitam ca mass-media joaca, incontestabil, un rol de legitimare a ordinii de zi a societatii, facand-o mai vizibila in ochii publicului: ele nu mai sunt doar o oglinda a actualitatii, ci un actor cu norma intreaga in viata publica moderna.