AmosNews publica editorialul lui Octavian STIREANU din ziarul AZI: "Mestecatorul de vorbe ", pe care il puteti citi in continuare.
'Amplul expozeu facut ieri de Traian Basescu in fata diplomatilor acreditati la Bucuresti reprezinta doar materie prima pentru infogramele acestora si nicidecum vreun angajament de actiune politico-diplomatica efectiva, a sa ori a Guvernului roman.
Prezentarea, la fiecare inceput de an, a obiectivelor de politica externa apartine codului diplomatic al oricarui stat. Problema in cazul Romanei este aceea ca vorbele mai mult sau mai putin mestesugite, pe care ambasadorii le aud o data pe an, nu au corespondenta in planul actiunilor practice.
Niciodata in istoria recenta a tarii nostre politica externa n-a fost mai lipsita de prestigiu, de consistenta si de relevanta nationala si internationala ca in perioada mandatului lui Traian Basescu.
Imaginile de umilinta care arata in ce fel acesta este ocolit si nebagat in seama pe la reuniunile internationale reprezinta doar expresia de suprafata si de impact a unei desconsiderari evidente a celui in cauza. Pe fond, insa, deserviciile facute Romaniei pe plan extern sunt mult mai profunde si mai grave decat faptul ca presedintele acestui stat e tratat ca facand parte dintre neamurile proaste ale Europei.
Cel mai recent exemplu il reprezinta amanarea acceptarii Romaniei in spatiul Schengen. Acesta era singurul obiectiv major de politica externa care-i mai ramasese de indeplinit lui Traian Basescu, in calitate de presedinte. Celelalte le-a luat de-a gata: eliminarea vizelor, integrarea in NATO si aderarea la UE - obiective cardinale pentru destinul democratic al Romaniei - au fost realizate, toate, in perioada 2001-2004.
Politica externa a Romaniei nu exista pentru ca nu are cine s-o faca. Cei care raspund de domeniu - presedintele si ministrul de Externe, in primul rand - sunt subcalificati pentru rigorile acestei indeletniciri, n-au datele intelectuale si nici comportamentale pentru a desfasura actiuni politico-diplomatice de anvergura si profitabile Romaniei. In acest domeniu, senzorii lumii diplomatice sunt extrem de sensibili - si nu-ti trebuie foarte mult pentru a te compromite definitiv.
Ce fel de prestanta sa aiba prin cancelariile europene un ministru de Externe care si-a legat numele de voturile furnizate lui Basescu, pe cand era ambasador la Paris, unde, dupa deschiderea urnelor, s-a constatat un record de-a dreptul stahanovist, de un vot la 7 secunde?! Drept pentru care a si fost promovat ministru...
Acum, acelasi demnitar, in loc sa se ocupe de ceea ce are esential in fisa postului, mesteca fara contenire tema votului prin corespondenta de catre romanii din strainatate. Intelegem ca dl Baconschi a primit misiune sa faca in toate ambasadele, la viitoarele alegeri, ceea ce a facut cand era la Paris, dar, totusi, in Guvernul roman exista o institutie speciala pentru asa ceva, si anume Departamentul pentru Relatiile cu Romanii (sic!) de Pretutindeni. Acest Departament (condus de un baiat de incredere al lui Basescu, prietenii stiu de ce!) ar putea foarte bine sa se ocupe de cum pot fi masluite voturile din diaspora la viitoarele alegeri. Apoi, ce fel de credibilitate sa aiba spusele lui Basescu din discursul de ieri, relative la China, ale carei "performante tehnologice si economice au uimit lumea", in timp ce, cu numai o saptamana in urma, in plina sedinta de Guvern, ironiza dispretuitor aluziile unui fost ministru de a ne apropia de China?
Cand sa fie crezut dl Basescu? Ieri, cand citea doar ca sa "dea bine" un discurs de care era strain sau atunci cand, in plina sedinta de Guvern, avertiza, chiar amenintator, ca orice relatie cu China ar echivala cu o intoarcere la comunism?!...Este pe deplin explicabil de ce nimeni de prin cancelariile internationale de prestigiu nu da doi bani pe asa-zisele mesaje de politica externa, prezentate in vorbe, o data pe an, de actualul presedinte al Romaniei.'