Florin Negrutiu publica in Gandul) articolul ' D-lui Basescu, stop: Modernizati statul in coloana! ', pe care il puteti citi in continuare.
'Inteleg sa modernizam statul. Dar n-am putea moderniza putin si mersul?
"Luni sunt la Bucuresti. Avem treaba cu modernizarea statului". Si pentru ca se grabea cu modernizarea, dl Basescu a plecat duminica de la Predeal spre Bucuresti cu elicopterul. Pentru o atare misiune nu se sta in coloana, nu se pierde vremea, chiar daca ai antemergator si girofar.
Pentru un astfel de destin mesianic care te poarta in zbor spre Capitala nu privesti decat inainte: Un cer de stele dedesubt/ Deasupra-i cer de stele/ Parea un fulger neā€˜ntrerupt/ Ratacitor prin ele.
Si, totusi, sa nu-l fi distras nimic pe acest Luceafar al politicii romanesti? Sa nu fi privit o secunda in jos, la cuibul de cuci rebegiti peste care zbura? Sa nu fi facut destinul prezidential osmoza cu destinatia poporului participant la trafic?
Daca acolo, sus, ar fi ajuns urarea unei natii incapabila sa se ridice la inaltimea destinului faurit pentru ea de seful statului, aceasta ar fi sunat asa, ca un colind: Domn, domn, sa-naltam! Strain la vorba si la port/ Lucesti fara de viata/ Caci eu sunt vie, tu esti mort / Si ochiul tau ma-ngheata.
Adevarul e ca mi-am pierdut ani din viata pe DN1. Este si motivul pentru care, in ultimii ani, Brasovul natal mi-a devenit la fel de indepartat ca Laponia. Recunosc ca in orele de stat in coloana rareori ma gandesc la statul asistential si la felul cum el trebuie modernizat. Mai mereu sunt preocupat sa le urez si eu de bine domnului de la Circulatie si domnisoarelor de la televiziune care ne recomanda s-o luam pe DN1A, cu aerul ca ne-ar spune un mare secret al omenirii.
DN1 este drumul injuraturilor noastre: cei care vin dinspre Ardeal ii injura pe bucuresteni ca dau buzna "la munte" si le ocupa lor drumul; cei care vin dinspre Bucuresti ii injura pe ardeleni ca tusti si ei spre Capitala; dar, daca apare vreunul din Constanta, il injura toti, ca ce treaba are el aici, ca de ce nu sta la vapoarele lui.
Pur si simplu, pe acest drum nu are loc toata lumea. Si atunci de ce nu este el nici in 2011 o prioritate pentru Ministerul Transporturilor? De ce de ani de zile statul isi chinuie cetatenii pe cei 55 de kilometri ai rusinii dintre Brasov si Comarnic? Poate pentru ca multi dintre cei care conduc statul si afacerile lui se ghideaza dupa reteta de viata "daca n-avem paine, mancam cozonac". E coloana pe DN1? Atunci luam elicopterul.
Dar asta-i felul nostru, al celor de la sol: dupa ce ca nu ne-am gandit sa luam elicopterul, mai suntem si carcotasi. Nu putem sa ne ridicam si noi putin la inaltime, sa vedem ansamblul. De pilda, daca am face-o, i-am compatimi pe chinezi, care, desi au 65.000 de kilometri de autostrada si tocmai au terminat, intr-un an si jumatate, 200 de kilometri de cale ferata rapida, sunt departe de tot in urma la modernizarea statului.
Inchei fara nicio speranta ca domnii din elicopter vor cobori vreodata cu picioarele pe pamant: intotdeauna le va fi mult mai usor sa conduca poporul cu vorbe umflate decat sa faca niste amarate de sosele. Astept doar ziua cand acolo, in cer, vor sta atat de inghesuiti, incat vor fi nevoiti sa asculte si ei recomandarile domnului de la Circulatie: "Mii de elicoptere stau in coloana pe DN1. Politia va recomanda sa o luati pe la Targoviste".'