Protocolul dintre Primaria Craiova si Fratii Bacriz pentru acoperirea traseelor de transport public din oras a fost rupt unilateral de municipalitate, ca efect al unei decizii adoptate ieri de majoritatea consilierilor locali. Fratii Bacriz spun ca se vor adresa justitiei si ca vor cere daune de milioane de euro. Fratii Bacriz au fost loviti ieri in crestetul afacerii cu microbuze, cand consilierii locali au votat pentru anularea hotararilor prin care SC Fratii Bacriz primise in 1998 avizul de a efectua transport in comun in Banie. Functionarii care au intocmit proiectul hotararii luate ieri spun ca nu au facut altceva decat sa aplice Legea serviciilor de transport public local, pe care insa au respectat-o pe sarite, fentand Legea concurentei. Potrivit deciziei de ieri, autoritatea publica a Craiovei atribuie activitatea de transport prin gestiune directa propriei unitati de profil, Regia Autonoma de Transport Craiova, care va ramane astfel unic operator autorizat de catre primarie. Ciudat este, daca nu chiar nelegal, ca functionarii publici, care spun ca lucreaza de un an la intocmirea unui program local de transport si a unui studiu al afluentei de calatori, au uitat sa-l anunte pe partener, SC Fratii Bacriz, de intentiile lor, ba au uitat chiar sa le prezinte consilierilor locali studiile de specialitate, in baza carora acestia sa stie ce voteaza. Cativa consilieri au sesizat aceste aspecte. Emilian Stefarta a spus ca in spiritul relansarii concurentei nu voteaza proiectul, ceea ce a si facut. La fel ceilalti doi consilieri PNL. Virgil Boboc, consilier PSD si fost sef al RAT, a vrut sa stie daca a fost intocmit studiul de afluenta a calatorilor, din care sa reiasa cererea de curse si trasee a orasului si oferta RAT. Asa a iesit la iveala faptul ca specialistii primariei nu le-au prezentat acest studiu consilierilor municipali, care, atunci, au votat ce? Boboc a primit si un sfert de raspuns: studiul a fost elaborat de o firma privata din Bucuresti, in urma unei licitatii publice de anul trecut. Unde se afla acest studiu si de ce nu trebuie vazut de aceia care voteaza, nu a raspuns nimeni. "In baza acestui studiu a fost intocmit programul de transport public", a precizat Adriana Motocu, sefa serviciilor publice din primarie. "Pentru inceput ne vom adresa instantei de contencios administrativ", a spus directorul general al SC Fratii Bacriz SRL, Costica Dragomir. Acesta a lasat sa se inteleaga faptul ca va fi chemat in instanta fiecare consilier care a votat pentru retragerea traseelor firmei Fratii Bacriz si ca raspunzatorilor li se vor solicita daune de milioane de euro. Cat de legal e?Legalitatea hotararii adoptate ieri de consilierii locali este indoielnica. Iata ce spune Legea nr. 92 din 2007, a serviciilor de transport public local, pe care functionarii o amintesc drept suport al proiectului, chiar in primul sau articol: "(4) Serviciul de transport public local de persoane si de marfuri se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale, pe raza administrativ-teritoriala respectiva, cu respectarea urmatoarelor principii: a) promovarea concurentei intre operatorii de transport, res-pectiv transportatorii autorizati, carora li s-a atribuit executarea serviciului; b) garantarea accesului egal si nediscriminatoriu al operatorilor de transport si al transportatorilor autorizati la piata transportului public local; c) garantarea respectarii drepturilor si intereselor utilizatorilor serviciului de transport public local (...)". Tot la articolul 1, alineatul 4, mai este enuntat unul dintre principiile care trebuie respectate: "p) consultarea asociatiilor reprezentative ale operatorilor de transport si/sau ale transportatorilor autorizati, precum si ale utilizatorilor in vederea stabilirii politicilor si strategiilor locale privind transportul public local si modalitatile de functionare a acestui serviciu". In ton cu viziunea functionarilor craioveni despre concurenta mai poate fi amintit articolul 9 din Legea concurentei nr. 21 din 1996 republicata: "(1) Sunt interzise orice actiuni ale organelor administratiei publice centrale sau locale avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei, in special: a) sa ia decizii care limiteaza libertatea comertului sau autonomia agentilor economici, ce se exercita cu respectarea reglementarilor legale; b) sa stabileasca conditii discriminatorii pentru activitatea agentilor economici". Revenind la Legea nr. 92, mai descoperim ca primaria nu e obligata sa atribuie serviciul de transport prin gestiune directa, ci are de ales: "Art. 21. - (1) Serviciile de transport public local se pot administra prin atribuirea acestora in urmatoarele modalitati: a) gestiune directa; b) gestiune delegata; c) alte modalitati stabilite prin prezenta lege". Prin referatul de specialitate, serviciile primariei nu au demonstrat insa respectarea nici unuia dintre aceste articole de lege.Cat de eficient e?In proiectul de hotarare prin care RAT Craiova e proclamata unic operator pentru transportul public de persoane nu este precizat cat de des, cat de confortabil, cat de rapid si cu ce fel de masini ar vrea sa circule craiovenii. Evident, nu este demonstrat nici cum poate acoperi aceasta cerere RAT Craiova. Cum nu e spus nici de ce timp de 11 ani Bacrizii au fost ingaduiti. Si totusi, consilierii au votat. Iata si cam pentru ce: pentru exploatarea la maximum a peste 80 de autobuze mai vechi de zece ani cu norma de poluare Euro 2; pentru acoperirea nevoilor de transport public in comun ale Craiovei cu un parc de masini dintre care jumatate aveau durata de viata expirata in mai 2008, conform unui raport intocmit chiar de RAT. Daca e bine sau e rau o vor dovedi numai craiovenii care circula zi de zi cu autobuzul si tramvaiul. Cine pierde?Nici una dintre parti nu are insa sacii in caruta, fiindca pana la aplicarea unei astfel de hotarari mai sunt de trecut niste hopuri de legalitate. Chiar daca decizia consiliului local va produce efecte si dupa eventualele atacuri in instanta, primaria nu are certitudinea ca scapa de fratii Bacriz, intrucat acestia au primit deja o invitatie voalata sa participe la licitatia pentru traseele judetene de transport public, dintre care jumatate sunt in Craiova, dupa cum a precizat consilierul Constantin Raducanoiu. Pe de alta parte, orice operator licentiat poate solicita autorizatie de transport public de la primarie, in baza legii. In aceste situatii, RAT s-ar trezi ca-i dispar clientii tocmai din cauza unei decizii luate teoretic in favoarea sa.Prefectul trebuie sa dea avizul
Hotararea consiliului local municipal va produce efecte numai dupa ce va primi avizul de legalitate al prefectului de Dolj. Chiar si in acest caz, hotararea poate fi suspendata in cazul in care este atacata in contencios administrativ.