Incompetentii si indisciplinatii din administratia publica doljeana pot sa-si vada linistiti de ale lor, fiindca vizitele la casieriile bugetelor locale le sunt asigurate pe viata. Oficialii se declara invinsi in lupta cu acesti salariati, invocand lacune legislative si subiectivism din partea unor magistrati.
Nici un functionar public din Consiliul Judetean, Prefectura Dolj si Primaria Craiova nu a fost destituit in 2005 si 2006 pe motiv de incompetenta profesionala sau indisciplina, desi au existat cateva tentative de epurare in sanul acestor institutii. Nici autoritatile publice din teritoriu nu au putut scapa de salariatii care nu-si respecta sarcinile de serviciu ori sunt depasiti de atributii, cu toate ca sunt cativa primari de comune care au incercat, intemeiat - spun ei, sa-si concedieze subalternii luati la ochi pentru abateri de tot soiul. Prefectul de Dolj, Nicolae Giugea, si-a comprimat comentariile in fraza: "Intra cum intra (functionarul public - n.r.), printr-un concurs care este cum este, si iese cu picioarele inainte, adica numai daca Doamne fereste...". Prefectul mai considera ca legea trebuie neaparat modificata, mai ales ca, de la an la an, si cerintele din administratie capata alte dimensiuni. "Personal am solicitat comisiei de disciplina anchete in cazul unor functionari care nu au ce cauta in prefectura. Rezultatul a fost, din pacate, zero", a mai spus Nicolae Giugea. "Nu a fost desfacut nici un contract de munca in 2005 si 2006, iar in 2006 nici macar alte sanctiuni nu s-au aplicat functionarilor publici din Prefectura Dolj", a declarat Octavian Popescu, seful Serviciului resurse umane din prefectura.
La consiliul judetean, atitudinea presedintelui si a persoanelor specializate vizavi de subiectul epurarii este ca o batalie cu angajatii este dinainte pierduta. "Lumea crede ca e simplu sa-i dam afara pe functionarii publici considerati incompatibili din motiv de neprofesionalism sau alte acte sanctionabile disciplinar, insa e foarte complicat, aproape imposibil", a spus Ion Prioteasa, presedintele CJ Dolj.
Seful Resurselor umane din Primaria Craiova, Ioan Acrivopol, sustine ca singura parghie clara pentru indepartarea unui functionar este rezultatul evaluarii. "Modificarile din acest an ale legislatiei prevad ca un nepregatit poate fi dat afara daca a obtinut 'nesatisfacator' la evaluarea performantelor individuale. Insa decizia finala apartine primarului, care are dreptul de a nu hotari desfacerea contractului de munca", a declarat Ioan Acrivopol.
Primaria Craiova este singura institutie in care a existat, in 2006, o propunere motivata de destituire, dar neagreata de primarul Antonie Solomon. "Nu sunt in situatia de a-mi permite sa dau afara oameni, cand mie nu-mi vine nimeni sa se angajeze", si-a explicat Solomon gestul. Toti cei chestionati s-au plans ca pentru intocmirea unui dosar de demitere este nevoie de probe mai ceva ca pentru dovedirea unei infractiuni.
"S-a dus cu copiii in brate, la judecator"
In cazul in care autoritatile isi iau inima in dinti si vor sa-i elimine din aparat pe angajatii considerati de comisia de disciplina buni de concediat, razboiul continua, de regula, in instanta, unde au castig de cauza contestatarii. "E adevarat ca instanta se arata foarte exigenta cu prezentarea dovezilor si ca, la cea mai mica indoiala, toata documentarea acuzarii pica. Si se intampla asa fiindca este, intr-adevar, foarte dificil sa obtii proba indisciplinei sau neprofesionalismului, afara de rezultatul evaluarii", a mai aratat Ioan Acrivopol.
Primarul din Cosoveni, Ilie Dumitru, este unul dintre edilii care au esuat in tentativa de a se descotorosi de functionarii lenesi. "Am initiat si am obtinut o hotarare de consiliu local pentru disponibilizarea unui post, fiindca nu mai voiam sa platesc din bani publici, degeaba, un functionar. Bineinteles ca ne-a dat in judecata si bineinteles ca a castigat. Chiar anul trecut am concediat o angajata de la taxe si impozite si am depus, intre altele, si situatia indeplinirii obligatiilor de serviciu: timp de un an si-a facut norma 50%. A venit cu copiii in brate la proces si ce credeti? Instanta mi-a dat dreptate, dar a dispus reincadrarea. Asa ca, va spun eu, e imposibil! Ce sa fac, sa-i filmez, sa umblu cu fiola dupa ei, sa le trimit hartii din minut in minut?", s-a lamentat primarul Dumitru.
Comisia de disciplina e ca sa fie
Legea nr. 188 din 1998, republicata, prevede ca pentru abaterile disciplinare - intarzieri repetate in efectuarea lucrarilor, neglijenta in rezolvarea acestor lucrari, intarzieri repetate la serviciu, nerespectarea programului de lucru, relatii cu petentii, nerespectarea secretului profesional etc. - sanctiunile pot fi: mustrarea scrisa, diminuarea drepturilor salariale in anumite procente pe perioade stabilite, suspendarea dreptului de avansare sau promovare, retrogradarea cu modificarea drepturilor salariale conform noii functii si, in ultima instanta, destituirea din functia publica. In afara de mustrare, nici una dintre celelalte masuri nu poate fi luata decat la propunerea comisiei de disciplina. Toti factorii raspunzatori din administratia publica au recunoscut ca aceste comisii nu dispun de criterii de analiza si evaluare stabilite prin lege, ci numai de reglementari privind componenta proprie si procedura de inregistrare/gestionare/comunicare a actelor. In plus, in orice ancheta trebuie audiat si salariatul, iar declaratia acestuia trebuie inregistrata oficial si cantareste enorm. "Nu exista in nici o lege detaliata o grila de punctaj, sa zicem, dupa care sa poata lucra comisia, in functie de circumstantele in care functionarul a faptuit actul de care a fost acuzat si, ca atare, comisia nu are cine stie ce competente, decat teoretic. Pe de alta parte, sunt de parere ca, daca pasii prevazuti in Legea nr. 188 sunt urmati cu sfintenie, instantei nu-i va fi usor sa demonteze fundamentarea unei desfaceri de contract", a mai spus Ioan Acrivopol, seful Serviciului resurse umane din Primaria Craiova.