Cotidianul : SRI - un pericol pentru democratie si libertatile cetatenilor romani (Autor : Cornel Nistorescu)

Aparitia documentelor coordonate de generalul maior Florian Coldea, prim adjunct al directorului SRI, are meritul de a risipi si ultimele indoieli legate de regimul Basescu. Batranul securist de pe vremea lui Nicolae Ceausescu a construit un sistem dupa chipul si asemanarea sa, pornind de la cat a putut pricepe cel mai slab stundent dintr-o promotie a Institutului de Marina Mircea cel Batran (Traian Basescu s-a clasat pe ultimul loc pe lista absolventilor din promotia sa!). Ce a rezultat din incrucisarea educatiei, instructiei si experientei unui comandant de nava cu ramele turnatoriilor catre Securitate si cu ideile democratice? Un presedinte hahait care si-a construit piramida de putere pe incalcarea libertatilor democratice, pe debilizarea institutiilor si pe infiltrarea cu agenti si turnatori a partidelor politice si a presei din Romania.
Mai mult, descoperirea avansarilor in grad efectuate semi-legal de MApN in perioada de inflorire a prieteniei Oprea-Basescu ne arata ca personalitati din societatea civila au fost ridicate in grad pentru a pregati si o alternativa militara pentru situatii de criza. Dar cu aceiasi oameni cu care Traian Basescu si-a derulat si proiectul semi-civil si semi-democratic al acestor ani.
Sa revenim la cazul de politie politica de la Jurnalul National. El probeaza ca in 2006 situatia penetrarii redactiilor de presa de catre regimul Basescu atinsese cote profesionale avansate, cu departamente de supraveghere, rapoarte, inregistrari, ofiteri de legatura si materiale stocate. Documentele ne mai arata ca toata aceasta activitate se desfasura (si se mai desfasoara inca!) in cadrul Departamentului pentru Apararea Constitutiei si Securitate economica. Supravegherea presei si Apararea Constitutiei? Adica lucruri de maxima importanta pentru siguranta nationala.
Abia acum intelegem de ce a insistat Traian Basescu pentru includerea presei intre "vulnerabilitatile" la adresa sigurantei nationale. Nu din cauza pericolului pe care presa l-ar fi putut reprezenta cat pentru faptul ca aceasta incadrare ar fi permis regimului organizari si alocari speciale in materie, adica ascultari pe termen mai lung, costuri de urmarire si supraveghere mai mari si statut de "strict secret" pentru orice operatiune efectuata asupra unui ziarist sau asupra unei redactii.
Cu trecerea presei intre vulnerabilitati la adresa sigurnatei nationale Traian Basescu a incercat sa obtina un stat politienesc cu acte in regula si cu aparenta europeana. Or acum avem dovada. Regimul Basescu actioneaza ca si cum mass media ar fi intre principalele pericole pentru siguranta nationala. Citind cu atentie stampila langa care semneaza primul adjunct al directorului SRI Florian Coldea putem intelege ca toata supraveghera, infiltrarea, urmarirea si chiar santajarea unor ziaristi s-a desfasurat in baza prevederilor legale dupa care lucreaza Apararea Constitutiei. Adica la fel cum sunt tratati dusmanii Romaniei si cei care atenteaza la integritatea statului roman si a ordinii sale de drept.
De ce am pomenit si santajarea unor ziaristi? Putini stiu de faptul ca un nemernic din sistem, intr-un context nefericit, i-a furnizat lui Traian Basescu listele ofiterilor acoperiti. Asemenea informatii de maxima imporanta, conform uzantelor si normelor interne de organizare, sunt straine chiar si conducatorilor acestor institutii. Or, Traian Basescu, pe langa rapoartele secrete despre fraudele economice comise de demnitarii romani, detine si listele ofiterilor acoperiti ai SRI. Cum multi dintre acestia lucreaza in Parchet, in Parlament, in partidele politice si in redactii de ziare si televiziuni e de crezut ca Traian Basescu le-a folosit cu varf si indesat. Este suficient ca acesti aomeni sa primeasca o atentionare gen "nu-i bine, domnu chestor" ca ei sa se conformeze. Si daca nu, santajul cu statutul de acoperit nu are cum sa dea gres.
Cazurile de politie politica si de abuz sunt mai multe si mai vechi pe fisa publica a generalului maior Florian Coldea. De data aceasta, intamplarea (poate chiar nemultumirile personalului) a facut ca asemenea documente sa iasa din sistem spre a ajunge in presa pentru a dovedi cetatenilor romani amploarea statului politienesc, duplicitatea statului democratic si mecanismul feroce de supraveghere a drepturilor si libertatilor. Hazul cel mare (caci totate cazurile si bancurile cu militieni au si humorul de rigoare!) vine de la faptul ca documentele probeaza incompetenta crasa a celor care conduc politia politica a regimului Basescu.
Acestia instrumenteaza un intreg arsenal de practici pentru a supraveghea o redactie si un ziarist care a scris despre o aventura investitionala, faimosul (pentru costuri!) spital SRI de la Balotesti. Proiectul acesta de gagauta trebuia dus la bun sfarsit, cu toate beneficiile colaterale provenind din contractele de constuire si dotare. Pentru a-l convinge pe premierul Adrian Nastase sa aloce alte fonduri suplimentare necesare finalizarii spitalului, echipa SRI a pregatit o nota de fundamentare (ea se gaseste si in Hotararea de Guvern!) privind utilitatea acestui spital si in relatiile de colaborare cu NATO (ca nu ne ajung atatea spitale si policlinici militare transformate in Colonelul SRL !). Dupa ani si ani, aceiasi oameni au initiat supravegherea unei redactii si a unui jurnalist exact pentru ce au conceput ei intr-un material de repartizare a fondurilor de la Guvern. Un fel de militianul care isi urmareste umbra sau isi fileaza propria gandire!?
Cu alte cuvinte, pe ce cheltuie SRI banii contribuabililor, obtinuti cu darnicie de la bugetul public, mai ales de la Guvernul Emil Boc? Pe spitale, pe urmariri de jurnalisti, pe celule de criza, pe produs articole si, pe alte filiere, chiar pentru "promovarea" loviturii de stat din Romania.
Nu cumva ne aflam in fata unei monstruozitati de pe care documentele publicate de noi ridica un coltisor al voalului care le acopera? Inca un document sau inca o mie de acest fel tot acolo ne-ar duce. Adica la un comportament de stat politienesc!
Din acest moment rolul nostru trece in plan secund. Institutiile statului trebuie sa isi exercite atributiile. Ele au obligatia de a apara libertatile cetatenesti, democratia si de a feri de la deturnare alte institutii ale statului. De aici inainte Comisia de control a activitatii SRI, Parlamentul Romaniei, asociatiile profesionale si cele pentru apararea libertatilor cetatenesti, toate trebuie sa isi dovedeasca eficienta.
Traduse in portugheza, engleza, franceza si germana, aceste documente ar ajuta Comisia Europeana sa inteleaga ce fel de personaj sustin cu atata zel in Romania!