In nicio saptamana un al doilea buf dat Combinatului a fost pe punctul de a usura buzunarul patronului indian de jumatate de miliard de lei. S-ar zice - un mizilic, la valoarea lui... Si totusi, daca furturile se intampla macar cate unul pe saptamana, paguba este uriasa. La un calcul simplu, intr-o luna de zile, proprietarul pierde in jur de patru miliarde de lei vechi numai din astfel de afaceri, fara sa le numaram si pe cele care nu se "simt" - cate o caruta de fier vechi, cate un sac de cupru, aluminiu, etc.

Mi se pare nefiresc faptul ca acele persoane care ar trebui sa aiba grija de avutul patronului nu prea dau semne ca i-ar interesa. Anchetele interne par sa se declanseze doar ca urmare a unor actiuni ale jandarmilor, care scot la iveala din ce in ce mai mult fata adevarata a "micilor afaceri" care se fac pe platforma.

Daca duminica trecuta cele 60 de tone de tabla au fost furate cu trenul, acum furtul s-a comis cu autotractorul - 40 de tone de placi din fier au fost incarcate in miezul noptii intr-un camion. Soferul si calauza nu aveau nicio legatura cu Combinatul, ei figureaza ca neavand nicio ocupatie. Cum poate o persoana care nu este salariata sa intre cu autotractorul in Combinat? Cum poate intra intr-o uzina fara sa fie vazuta de ceilalti angajati care lucreaza acolo? Doar daca se intra cu acordul cuiva din conducere.

Pe mine ma supara ca toate anchetele care se fac par sa duca spre un Acar Paun, cel mai mic si cel mai neinsemnat dintre cei implicati. Este din ce in ce mai evident ca acest fenomen a scapat de sub control. Se fura cu trenul, cu vaporul, cu camioanele, cu excavatoarele si nimeni nu da semne de ingrijorare. Replicile sunt evazive, ca sa nu spun ca... nu spun nimic - "facem anchete, ca sa vedem daca cei din interior sunt implicati" - afirmatii care nu-si au rostul in contextul dat.

Pe poarta Combinatului nu poate intra nimeni dintre cei care nu au autorizatie. Nu poate nimeni incarca zeci de tone de fier, de tabla, sau de alte materiale, fara a avea aprobarea tacita a cuiva cu putere.