Desi turismul romanesc a fost declarat ca prioritate nationala, iata ca niciun oficial, de cateva guverne incoace, nu ii acorda importanta cuvenita. Mai mult, pe la conducerea Autoritatii care se ocupa cu acest domeniu s-au perindat tot soiul de oameni de partid, desigur ai partidelor de la putere, care au actionat si ei asa cum au stiut la chestia asta denumita turism. Pe de alta parte, ca lucrurile sa mearga si mai prost, nemultumitii, care n-au fost pe faza la marea privatizare a lu' Agathon, fac altfel jocurile, promovand destinatii care mai de care mai exotice.
Astfel, ni se prezinta prin media tot felul de statiuni, de la vecinii nostri bulgari si pana prin Oceanul Pacific, tot felul de destinatii despre care aflam ca ne costa foarte putin, ca sunt conditii foarte bune si ca totul este incomparabil cu ce este pe la noi, pe Litoral. Nu contestam ca n-ar fi asa, numai ca preturile reale nimeni nu le spune. Aflam, spre exemplu, ca prin nu stiu ce zona de litoral bulgareasca un sejur la un hotel de trei stele ne costa doar vreo doua sute de euro.
La banii astia, nimeni din cei ce promoveaza plaiuri straine nu mai calculeaza alte costuri, care se adauga la un astfel de concediu. Pai, ne mai costa drumul, cu masina, cu autocarul sau cu avionul, de regula dublu decat pana la Mamaia sau Saturn. Mai costa si asigurarile de calatorie in strainatate pentru participantii la concediu, cartea verde a masinii, care "sare" de cele mai multe ori de cateva zeci de euro. Nu trebuie uitate nici taxele impuse la trecerea frontierei, care ne mai usureaza buzunarul de cativa euro si, daca tragem linie si calculam, cele doua sute de euro se cam dubleaza, depasind un buget care ar fi trebuit alocat pentru o saptamana pe litoralul romanesc.
Desigur, sunt si cateva puncte-forte ale unei calatorii in strainatate, care merita remarcate, dar pretul nu reprezinta unul dintre ele. Este vorba despre servicii ceva mai de calitate, de faptul ca platesti doar ce consumi, ca poti vedea situri si vestigii ale altor civilizatii. Dar de aici si pana la aceasta desantata propaganda antiturism in Romania este cale lunga. Iar asta confirma faptul ca interesele comerciale ale unor grupuri bat notiuni, de-acum cazute in dizgratie, precum "patriotism", "mandrie nationala", "turism romanesc".