Reactiile musulmane violente star-nite de discursul Papei Benedict al XVI-lea la Regensburg s-au mai potolit, dar relativa acalmie care pare sa se fi instalat nu poate insela. Spusele Suveranului Pontif si feluritele interpretari/rastalmaciri care li s-au dat induc ideea unei tendinte periculoase, ce-si face loc in razboiul mondial impotriva terorismului la care a chemat presedintele Bush: identificarea acestui razboi atipic cu un razboi religios. Daca beligerantii ar ajunge sa judece astfel, razboiul ar deveni mult mai crud si mai necrutator, iar partile in conflict mult mai greu reconciliabile. Lectia ironica a istoriei ne invata ca razboaiele purtate in numele unei credinte sunt mai atroce decat cele cu alte mobiluri. De la Cruciade pana la razboaiele din spatiul ex-iugoslav. Iar secolul XXI a inceput-o, din acest punct de vedere, prost.
A impinge spre confruntare deschisa, armata, peste doua miliarde de crestini impotriva a peste un miliard de musulmani ar echivala nu cu "al patrulea razboi mondial", ci cu primul razboi cu adevarat mondial, dupa cum remarca un autor american. Constient de acest impact catastrofal, presedintele Bush a retras de urgenta apelativul de "cruciada", atribuit imediat dupa 11 septembrie 2001 campaniei mondiale antitero. Fostul Papa Ioan Paul al II-lea a fost, la randul sau, foarte prudent in aprecieri, opinia prevalenta in lume fiind ca nu trebuie creditata teoria "ciocnirii civilizatiilor", a lui Samuel Huntington. Iata ca la cinci ani dupa 11 septembrie presedintele american vorbeste despre "islamo-fascism", iar Papa Benedict al XVI-lea reia un text din secolul al XIV-lea despre raspan-direa Islamului prin sabie. Diversi analisti din lumea/lumile care nu se inchina lui Allah, cazuti in capcana unui fundamentalism "in oglinda", sustin ca fata de terorism nu poate fi vorba de toleranta. Terorism adica islamism (sau invers), mai sustin acesti analisti. ßi, tot dupa ei, Islam moderat nu exista. Periculoasa abordare.
Nimeni nu poate nega ca terorismul international, in formula (ne)brevetata "Bin Laden si ai sai" (dar nu numai), reprezinta cel mai mare pericol la adresa pacii si linistii in lume. Dar un razboi impotriva sa sub flamura unei religii prezinta riscuri imprevizibile. Un razboi intre Dumnezeu si Allah inseamna a imagina inimaginabilul.