Astazi, pentru patru zile, si-a deschis portile cea de-a XIII-a editie a Targului National de Turism (TNT). Ca in fiecare an, TNT este asteptat de publicul larg, care il socoteste un barometru in ceea ce priveste vacantele de vara. De altfel, singurul anunt cu adevarat tentant este pentru cei care se hotarasc sa-si cumpere bilete de la agentiile de turism care oferteaza la targ. Ei bine, acestia pot beneficia de reduceri de la 10 la 20%. In rest, nimic nou fata de ceilalti ani.
In afara unor destinatii externe mai indraznete, ispititoare, dar inca mult prea scumpe pentru buzunarele omului obisnuit, se pare ca nici editia din acest an nu va iesi din rutina celor precedenti. Pliante la fel de invechite, atat ca prezentare, cat si ca informatie, cam aceleasi postere si decoratiuni pentru standuri nu vor putea atrage catre plaiurile noastre, atat cat se cuvine, turistii romani si straini.
Am inceput sa ne lasam pe tanjala crezand ca doi calusari, o femeie care incondeiaza oua de Paste, una care toarce lana si altul care picteaza sau sculpteaza reprezinta oferta mileniului. Uitam probabil ca nu suntem singura tara cu istorie si traditii. Ca mai exista pe lume si Grecia, Egipt, Mexic sau China, iar aceste destinatii sunt consacrate. De fapt, Romania nu are oferte de turism pentru toata lumea. La noi exista o bariera clara, pe care ne place sa o trasam de cate ori se poate intre ofertele de turism foarte scump, la mare, la munte, care rivalizeaza la preturi cu cele din tari cu traditie si uneori chiar le depasesc, si turismul asa-zis rural si cultural, care impinge vizitatorii catre cunoasterea traditiilor romanesti. La fel se prezinta oferta si la TNT. Nu stim cui sa ne adresam. Pai, daca vrem sa promovam traditii si turism rural, principala tinta ar fi strainii. Daca insa vrem sa oferim un Litoral sau concedii carpatine de lux, atunci trebuie sa ne pregatim sa intram in concurenta cu Grecia, Turcia, Austria, Spania, Portugalia, iar competitia asta ne darama complet. Din pacate, si la TNT-ul de anul acesta, veti revedea o oferta de turism fara tinta (sau target, cum ar spune analistii in domeniu), aleator prezentata si care nu poate convinge ca Romania este cu adevarat o destinatie turistica serioasa.