In aceeasi zi, doua voci sonore au avertizat in Statele Unite ca la orizont se profileaza o noua catastrofa asemanatoare celei de la 11 septembrie 2001. Reprezentantul Americii la ONU, John Bolton, a declarat ca politica nucleara a Iranului este pentru tara sa o amenintare la fel de mare ca atacurile teroriste asupra WTC si a Pentagonului. Iar comentatorul politic de greutate Paul Craig Robert, fost editorialist la "Wall Street Journal", si-a intitulat un articol "Se pregateste un nou 11 septembrie?", in care apreciaza ca un razboi cu Iranul ar putea atrage lovituri de riposta devastatoare fie asupra teritoriului SUA, fie asupra bazelor si a navelor americane sau a instalatiilor petroliere din zona Orientului Mijlociu. Cei doi sunt din tabere opuse. Bolton, un exponent activ al liniei dure din politica externa americana, fost nr. 2 in Departamentul de Stat. Craig, un adversar al razboiului din Irak (de altfel, publica si la ziarul electronic "Anti-War"), care lanseaza o ipoteza si mai socanta: "Cititorii, care gandesc mai departe decat multi dintre noi, imi spun ca un alt 11 septembrie ar pregati terenul pentru un atac nuclear asupra Iranului". Craig pune in circulatie chiar zvonul ca neoconservatori americani ar pune la cale un asemenea atac terorist.
Ca iminenta unui alt 11 septembrie este doar o ipoteza fantezista, o exagerare constienta, o exacerbare a pericolului pe care l-ar reprezenta Iranul ramane de vazut. Cu asemenea lucruri, de obicei nu se glumeste. Mai ales de catre oameni responsabili, cum sunt (fiecare in felul lui) cei doi. Dar ca o actiune de forta impotriva Iranului ar avea efecte devastatoare asupra vietii internationale este o certitudine.
Cu cateva zile inainte de declaratiile-avertisment sus-mentionate la Washington a fost lansata noua Strategie de securitate nationala a SUA. Un document, in general, de rutina, pe care-l emite fiecare presedinte, uneori in fiecare mandat al sau. Actuala Strategie o continua pe cea din noiembrie 2002, prin care s-a justificat teoretic actiunea militara din Irak, afirmand dreptul Statelor Unite de a declansa un razboi preventiv impotriva unui adversar care, chiar daca nu a inceput sa actioneze, dispune de arme neconventionale sau incurajeaza actiuni teroriste. Aceste acuze au fost aduse Irakului lui Saddam. Aceste acuze sunt aplicate acum si Iranului. Premisele teoretice ale razboiului preventiv raman, asadar, in vigoare. Militarmente insa, un razboi cu Iranul este o aventura riscanta.
O nuanta optimista in confruntarea Washington-Teheran ar fi corectivul inclus in noua Strategie de securitate a SUA: alaturi de varianta razboiului preventiv este enuntata "preferinta puternica pentru diplomatia internationala", pentru ca, se spune, "forta noastra nu e bazata doar pe puterea armelor". Caci armele nu au putut preintampina "martea neagra" din 2001.