Integrarea in UE presupune si corelarea sistemului fiscal roman cu principiile in materie ale Uniunii Europene. Deocamdata, merge pe alaturi, desi Tratatul care instituie Comunitatea Europeana nu cuprinde, de pilda, dari precum impozitele directe pe care le lasa in intregime la discretia statelor membre. In mod diferit este privita chestiunea atunci cind impozitele directe au implicatii asupra celor patru libertati stabilite prin Tratat - libertatea de miscare a bunurilor, a persoanelor, a serviciilor si a capitalului. In Romania, sistemul fiscal modern a fost imbunatatit de Codul Fiscal. Impozitarea, in special impozitarea societatilor comerciale, este una dintre putinele domenii politice unde Consiliul European poate adopta masuri legislative doar in unanimitate, fapt care face ca in practica sa fie destul de dificil de adoptat asemenea masuri.

Comisia Europeana, inca in anul 1996, prin glasul ministrilor de finante ai tarilor membre, a adoptat aceasta modalitate de perceptie preluata si de sistemul fiscal modern roman. Asemenea sistemului fiscal european (comunitar) si sistemul fiscal roman cuprinde impozite directe (impozitul pe venit, impozitul pe profit s.a.m.d.) si impozitele indirecte (taxa pe valoarea adaugata, accizele etc.), ambele categorii de taxe si impozite constituind creante bugetare.

Este nepotrivit sa se spuna ca adoptarea unui act normativ in domeniul fiscal ar fi fost determinata de implementarea acquis-ului comunitar, deoarece, asa cum s-a mai mentionat, sistemul de drept comunitar a inteles sa lase la latitudinea statelor membre modul in care acestea reglementeaza taxele si impozitele. Intr-o masura mai mare in materia impozitelor directe si in mai mica masura in materia impozitelor indirecte. De neinteles si deranjant pentru contribuabilul roman este faptul ca acest Cod fiscal, intrat in vigoare ca lege de la 1 ianuarie 2004, de atunci si pina acum a suferit zece modificari, desi in art. 4 din Codul fiscal este inscris clar principiul stabilitatii fiscale (Dar, ce mai? La noi, instabilitatea inclusiv in materie de lege e "la moda”). Cit priveste structura impozitarii, vom adauga, de exemplu, ca cele zece state care au aderat la UE in anul trecut au o medie a cotei de impozitare a profitului de 20,3%, fata de media primelor 15 state membre, de 29,8%.

Asadar, reforma fiscala inceputa de actualii nostri guvernanti, constind in reducerea, in principal, a cotei de impozit, se inscrie, desigur, in trendul zonal, inclusiv cel existent in Uniunea Europeana, dar va suferi modificari odata cu 2007 (sau anul in care vom adera noi, romanii!).