Venirea sarbatorilor pascale nu va aduce nimic nou in sufletul romanilor, cel putin nu al tuturor. Putina lume asociaza sarbatoarea Invierii Domnului cu acea curatire spirituala care ar trebui, teoretic, sa faca lumea mai buna si mai altruista. Nici vorba de asa ceva. Pentru romani Pastele inseamna distractie, frate. Acum, fie vorba intre noi, n-ar fi nimic rau in aceasta atitudine, ba dimpotriva, avem nevoie sa ne ridicam moralul cand simtim tot mai des ca ne scade nivelul de trai. Insa, revenind, Pastele isi pierde din semnificatie. Cand vine vorba de aceasta mare zi, oamenii saliveaza numai la gandul mititeilor si al pulpelor gustoase rumenite pe gratar. Am auzit persoane care spuneau ca tin post si care, totusi, adaugau ca tanjesc dupa o inghititura de carne in locul cartofilor fierti. In consecinta, se simteau siliti sa tina un post in care nu credeau. Se simteau datori doar pentru religia lor crestina. Sa mai vorbim atunci de o implinire spirituala, atata timp cat oamenii vad in pregatirile pentru Paste aproape un chin?

Un alt aspect peste care nu pot sa trec cu vederea il reprezinta mizeria ce ramane in urma iesirii la iarba verde. Cred ca oricine care a fost cel putin o data in Padurea Garboavele stie despre ce vorbesc. Exceptand muzica asurzitoare si de prost gust, gunoaiele care cresc aproape instantaneu si care sunt insirate in toata padurea, dezgusta si fac ca sarbatoarea sa aiba un miros nu tocmai placut. Ceea ce ramane in urma e strigator la cer. Cred ca, daca saraca padure ar avea glas si drept la replica, ar cere azil politic. Sau ar striga viol. Pentru ca, dupa trei zile de Paste, padurea va arata ca dupa razboi: ravasita si hartuita. Pentru ca asta intelege romanul prin Paste: ipocrizia postului si lacomia pascala. Nimic mai mult. Si totul este dovedit chiar prin seara de Inviere, cand pana si mana intinsa spre Lumina devine prilej de datorie, si nu bucurie. Pentru ca asa "se face", se merge la biserica sa se ia Lumina. Si atat. Slujba ortodoxa de Inviere a Domnului Hristos nu mai e la moda. Cel putin nu pentru tineri. Batranii inca mai cred in ce-au fost invatati, tinerii insa n-au invatat in ceea ce, teoretic, ar trebui sa creada.