De aproape 15 ani, Romania a devenit o piata importanta, alaturi de Rusia si celelalte state din spatiul ex-sovietic, pentru produsele ieftine fabricate in China. O parte considerabila a acestor "chinezisme” sunt marfurile contrafacute ce poarta insemnele unor marci de prestigiu la nivelul pietei mondiale. Problema cu care se confrunta in prezent Romania si care ar putea deveni peste cativa ani un alt motiv, pentru ca statul roman sa fie pus la stalpul infamiei de partenerii europeni, se refera tocmai la aceste produse pirat. Inca din anii '70, mici, dar extrem de productive state asiatice precum Hong Kong, Taiwan sau Singapore au devenit surse ale comertului mondial cu produse contrafacute. Mai nou, suprematia planetara in domeniul marfurilor pirat este detinuta de China. Incepand cu articolele de imbracaminte si incaltaminte, continuand cu parfumuri, ceasuri si alte articole de lux si terminand cu aparatura electronica de ultima generatie, CD-uri si soft-uri copiate ilegal, toate aceste falsuri fabricate in cantitati menite sa satisfaca consumul unor continente intregi, tind sa devina o afacere mult mai profitabila pentru cea de-a treia putere mondiala, decat veniturile obtinute de altii din petrol, industria de armament sau reteaua mondiala a traficului de droguri. Atat SUA, cat si Uniunea Europeana dispun de sisteme eficiente de protectie impotriva importurilor de marfuri contrafacute. In schimb, statele care abia acum bat la poarta Comunitatii Europene, printre care si Romania, sunt impanzite de "chinezisme”. La orice butic poti gasi intre 50% si 90% din totalul marfurilor expuse, produse ieftine chinezesti care acopera o gama completa de nevoi casnice. Pana in prezent, aceste produse au reusit sa ofere si celor saraci, a caror pondere la nivelul populatiei este covarsitoare, posibilitatea de a se imbraca, incalta si de a utiliza in gospodarie obiecte de uz casnic, la preturi accesibile. Cat despre calitate, aceasta in mod evident lasa de dorit, insa de regula, cumparatorul nici nu are prea mari pretentii din acest punct de vedere, tinand cont ca obiectul respectiv a fost achizitionat la preturi uneori de zeci de ori mai mici decat cele "de firma”. Cu totul altceva este atunci cand produsele considerate a fi "de firma”, comercializate pe piata romaneasca nu sunt decat imitatii de slaba calitate ale articolelor originale, insa sunt vandute la preturi similare marfurilor autentice. In acest caz este vorba atat despre o evidenta inselaciune la adresa cumparatorilor, cat si de riscul ca aceste marfuri sa patrunda prin intermediul filierelor comerciale chinezesti stabilite pe teritoriul tarii noastre si pe piata UE, odata cu aderarea Romaniei la structurile comunitare. In aceasta situatie, este lesne de inteles ca renumele Romaniei in Comunitatea Europeana va fi legat de prejudiciile aduse de "chinezismele” strecurate din tara noastra pe piata occidentala.