In urma unor articole, publicate saptamina trecuta, cei din conducerea Termica ne-au intrebat daca ne datoreaza ceva bani, inchipuindu-si ca au de a face cu un soi de campanie indreptata impotriva lor si nu cu relatarea unor evenimente absolut reale de la acea societate comerciala. Ei ar fi preferat sa semneze un contract de publicitate si cu noi, asa cum au si cu alte ziare locale, cu conditia sa nu scriem "de rau ", indiferent ce se petrece. Dumitru Monacu, seful Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor, la sesizarea noastra ca un individ care scoate o tiparitura incalca flagrant legea, facindu-si reclama mincinoasa, a preferat sa stea deoparte, fiind sfatuit de maimarii sai sa nu intre in conflict cu presa. A intrat, in schimb, in conflict cu legea, refuzind sa-si faca datoria.
Primaria municipiului Botosani refuza sistematic sa organizeze licitatia pentru serviciile de publicitate in presa locala, din aceeasi teama, de a supara ziarele care nu vor cistiga. Prefera in schimb sa plateasca sume serioase din bani publici, la toata presa cotidiana locala, pentru o liniste inchipuita, asemeni celor de la termoficare, de la apa si citi altii.
Exista, de luni de zile, o Hotarire de Guvern, a acestui guvern, care cere institutiilor care minuiesc bani publici sa organizeze licitatii pentru serviciile de publicitate in presa scrisa. La noi doar Consiliul Judetean a pus-o in practica. Sensul acelui act normativ l-a deslusit chiar presedintele Basescu: atribuirea in mod legal a publicitatii ar scoate presa de sub santajul politicienilor. Acestia, si acum, pot sa cumpere, pentru un folos iluzoriu, cu bani publici acordati sub forma unor contracte de publicitate, tacerea sau complicitatea anumitor publicatii care depind de exact astfel de subventii.
Sfiala respectiva se propaga si la nivelul organelor de control, cum este cazul OJPC, dovedind astfel ca orice intreprinzator care are un chiosc stradal ar putea scoate o tiparitura cu care sa-i sperie pe inspectorii ce vin sa-i controleze. Acelasi chioscar ar putea apoi sa-si plimbe tiparitura pe la primarie sau firmele consiliului local si sa scoata si bani frumosi. Ori acest lucru s-a intimplat si continua sa se petreaca, zilnic, la Botosani, pentru ca deopotriva autoritati si alesi locali refuza sa priceapa un lucru elementar: nu exista prietenie cu presa adevarata, cu atit mai mult prietesug platit, acceptat numai de facaturi de hirtie care, in afara de forma, nu au nimic in comun cu jurnalismul.
Singurii prieteni ai presei sint cititorii, ori asta e o prietenie foarte pretioasa, care se cistiga greu si se pierde repede.