La baza conflictelor dintre oameni stau politicienii. Isi dau apa la moara unul altuia, se intarata intre ei si ii fac pe oameni sa se imparta in tabere. Cel mai usor e sa semeni discordie intre oamenii de nationalitati diferite. Un gest simplu, normal in alte circumstante, aprinde scanteia conflictului atunci cand apare in locul si la momentul potrivit. Zilele trecute, un consiliu judetean a plasat un panou publicitar la intrarea intr-un judet. Daca pe el ar fi scris "Tara Barsei", nu l-ar fi bagat nimeni in seama. Numai ca el te anunta ca te afli in Tinutul Secuiesc si este plasat la intrarea in judetul Covasna.
Caracterul "publicitar" al panoului e o poveste de adormit copiii. Prezenta presedintelui UDMR, Markó Béla, risipeste orice dubiu asupra intentiei politice. Cate plantari de panouri publicitare o fi onorat cu prezenta sa presedintele UDMR? Nici modul de realizare a panoului "publicitar" nu lasa dubii. In ungureste scrie cu litere de o schioapa, "SZÉKELYFÖLD", iar in romana sau in engleza cu litere pe jumatate, care nu se vor prea distinge din goana masinii. Oricum, niciun vorbitor de engleza nu ar putea sti ce inseamna "SZEKLERLAND". Pe deasupra, panoul nu a fost plasat la locul avizat.
Tare ma tem ca toate astea nu sunt coincidente. Dupa cum nu cred ca momentul a fost ales intamplator, ca nu are nicio legatura cu apropierea alegerilor europarlamentare, ca nu este o parte a luptei politice dintre UDMR si Uniunea Civica Maghiara.
Desi nu ma alarmez usor, radicalizarea din ultima perioada a pozitiei UDMR ma duce cu gandul la urmatorul curs al evenimentelor: La inceput apare un panou "publicitar", pentru promovarea turismului. Apoi doua, trei, zece. Asa se delimiteaza si se inoculeaza ideea Tinutului Secuiesc. Asa se separa ceva, mai intai in mintile oamenilor. Mai apar si cateva porti secuiesti. Deschise. Apoi apare bariera si gardul de sarma ghimpata.
Urmand logica "publicitara" a lui Markó Béla, ar fi normal ca fiecare tinut sa aiba panoul sau publicitar: Tara Barsei, Tara Oasului, Tara Hategului, Tara lui Papura-Voda. Apoi, tot in scopuri de promovare a turismului, ar trebui sa anuntam prin panouri intrarea in Tara Romaneasca, in Moldova si in Transilvania. Bineinteles, Crisana, Banatul sau Oltenia ar merita, fiecare, panouri publicitare. Primarii oraselor ar face bine sa delimiteze cartierele. Tot in scopuri publicitare, pentru a atrage turistii.
Pana la urma, n-am nimic cu panoul care anunta Tinutul Secuiesc. Atata doar ca as adauga pe el, daca e cazul, in aceleasi limbi, ca acest tinut face parte din Tara Romania.