Inmormantarea grandioasa de care a avut parte “ultimul cruciat al lumii crestine“, cel care a purtat iubirea hristica pe intreaga planeta, a fost prilejul pentru peste un milion de pelerini adunati in Piata San Pietro sa scandeze un slogan surprinzator pentru niste funeralii in rit catolic: “Santo subito!“, care inseamna “Sfant acum“. In mesajul de condoleante adresat Vaticanului, Pastorul Ortodoxiei romanesti, Prea Fericitul Parinte Teoctist depaseste tipicele formatului protocolar uzitat de obicei in asemenea situatii, caldura sufleteasca a dragostei crestine si aprecierile Prea Fericirii Sale razbatand din toate cuvintele si frazele legate de eminentul apostol plecat la Ceruri. Apropierea dintre lumea ortodoxa si cea catolica a fost una dintre cele mai arzatoare dorinti ale Papei Wojtila, polonezul catolic nascut intr-o lume slava. Dragostea si inalta apreciere pe care le-a acordat-o lumii ortodoxe latine din Gradina Maicii Domnului s-a manifestat si atunci cand, inainte de a face primul pas pe pamant romanesc, fostul Suveran Pontif a sarutat tarana, gest de suprema apreciere a spiritualitatii si sfinteniei acestor meleaguri. Puntile intinse Ortodoxiei romanesti, modul in care cei peste doua milioane de romani, indiferent de faptul ca aveau pastori spirituali diferiti, l-au intampinat la Bucuresti in 1999 dau o masura a locului pe care il ocupa in sufletele ortodocsilor faptele si vorbele celui care a avut puterea de a infrunta molohul comunist.
Luand in considerare aceste fapte, precum si viata dedicata in intregime iubirii de Hristos si de oameni, indiferent de religia pe care o poarta in suflete sau la ce Dumnezei se inchina, inteleptii ierarhi si pastori ai Bisericii Ortodoxe Romane ar putea lua o decizie istorica. Decizie care sa arate lumii intregi ca primul pas facut de Papa Ioan Paul Cel Mare pentru apropierea celor doua biserici surori nu a fost zadarnic. Canonizarea si trecerea in randul sfintilor ortodocsi a catolicului care a iubit atat de mult Romania ar constitui un al doilea pas (dupa cel al Papei) facut dupa Marea Schisma de acum aproape 1.000 de ani.
Ortodocsilor, care se vor revolta la auzul acestui “sacrilegiu“ enuntat acum, le aducem aminte ca si noi si Biserica Catolica avem o pleiada de sfinti comuni pe care ii veneram. Intre acestia, cel putin doi sunt originari din spatiul danubiano-pontic: Sfantul Ioan Cassian, fondatorul monahismului catolic, si Dionisie Exigul, Cel Intelept sau Cel Mic. Radacinile spirituale comune ale celor doua Biserici ofera puntea pentru armonizarea celor doua lumi si lumini spirituale: cea de Apus si cea de Rasarit.