Multe sunt conditiile la care trebuie sa raspunda Romania pentru a fi primita printre tarile europene. De la cele de ordin politic, pe care le-am indeplinit de la bun inceput, la cele de ordin economic, pe care ne chinuim sa le implementam si sa le respectam. Nu am gasit insa in intreg aquisul comunitar, adica in catalogul care cuprinde capitolele pe care trebuie sa le respecte un stat ce doreste integrarea in UE, o prevedere potrivit careia respectiva tara candidata trebuie sa aiba drumuri civilizate si autostrazi. Poate parea o conditie prea drastica dupa unii sau minora dupa altii. Insa, daca mai-marii Europei ar fi introdus un astfel de criteriu pentru tara noastra, cu siguranta am fi ramas pe dinafara multa vreme de acum incolo.
O minte normala nu poate intelege cu ce s-a preocupat acest popor, in frunte cu conducerea lui, de aproape 16 ani incoace, cand aveam atatea drumuri de facut si refacut. S-au perindat guverne democrate, liberale, taraniste, sefi de stat de culori diverse si nimeni n-a catadicsit sa defineasca drept prioritate constructia de drumuri si autostrazi. Mai mult, chiar un fost ministru al Transporturilor, care a ajuns intre timp chiar presedinte, declara acum o bucata de vreme ca tarisoarei noastre nu-i trebuie decat niste "drumuri rapide", nu autostrazi. Desigur, dupa accederea la cea mai inalta functie din stat, declaratia s-a nuantat, acceptandu-se si ideea de autostrazi.
Pe langa faptul ca o autostrada este un focar de prosperitate si dezvoltare economica pe traseul pe care-l strabate, prin importanta infrastructurilor pe care le presupune, o astfel de constructie ar fi dat de munca miilor de someri din economia romaneasca, ortacilor eliberati din mine, care ar fi avut de lucru in loc sa se lupte cu fortele de ordine si sa consume zecile de salarii compensatorii. Dupa 16 ani de democratie, aceasta tara nu a fost in stare decat sa construiasca vreo 90 de kilometri de autostrada noua spre mare si sa carpeasca in cateva randuri si neconvingator autostrada ceausista spre Pitesti. Atat, niciun kilometru in plus. Iar de cand s-a instalat noua Putere la Bucuresti, pe fondul discutiilor interminabile pe seama contractelor semnate de vechea Putere, nu s-a mai construit nici macar un metru de autostrada. Daca luam in calcul acest ritm de constructie, putem aprecia ca abia peste jumatate de secol vom putea traversa Romania, de la est la vest, pe patru benzi.