Dupa ce au fost nemultumiti (de data aceea pe buna dreptate), de taxa de ecologizare pe care trebuiau sa o achite la frontiera, ori de taxa de tranzit pe care trebuiau sa o plateasca complet aiurea intre Romania si Bulgaria, dupa ce au protestat si pentru diverse interdictii de a circula pe anumite tronsoane, inchise pentru caderi de pietre si alte motive demne de luat in seama, soferii de TIR s-au invatat cu greva. Una-doua, protest, cu blocari de drumuri si circulatie incurcata, dupa cum li se scoala respectivilor TIR-isti. Mai nou, principala lor nemultumire este legata de restrictiile de week-end impuse prin lege de Autoritatea Rutiera Romana. Protestele contra "taxelor anti-europene" sa zicem ca erau de inteles. Nu reprezentau doar masuri care afectau mai mult soferii de TIR, ei fiind cei care tranzitau mai des vamile, ci ne stricau si noua, ca popor, imaginea de proaspeti intrati in UE. Nemultumirea de pe urma, legata de restrictiile de week-end sau de zonele "calamitate" n-o mai inteleg. Pe drumurile nationale circula destule autoturisme la sfarsit de saptamana si este chiar deranjant sa nimeresti in spatele unui TIR (nu zic de o invazie, cum se intampla cand circulatia e "la liber") si sa se creeze cozi si blocaje. La fel si supararea legata de lipsa spatiilor de parcare este prea putin intemeiata, in conditiile in care astfel de locuri exista ici-colo de-a lungul soselelor. Este doar o chestiune de "timing" sa-i zicem, in care soferii sa-si calculeze timpul petrecut la volan si ruta parcursa. Si asa ei nu respecta prevederile legale legate de diagrama de mers, conform carora nu au voie sa conduca mai mult de 9 ore pe zi, cu pauza de 45 de minute. Deci nu "ca berila", ci respectand timpii de conducere si odihna, adica obligatoriu 4 ore de somn dupa 6 ore de condus, pentru ca oricand pot fi verificate diagramele din tahografe. Multi circula aproape nonstop, conducand obositi si provocand astfel felurite accidente. S-au specializat si fenteaza tahograful, inlocuind dupa 9 ore diagrama, punand alta, cu alt nume... si spera sa nu fie prinsi pentru a scapa de niste amenzi, destul de usturatoare. De asemenea, exista electricieni de treaba care pot monta butonul magic cu care sa fentezi limitatorul. Metode sunt destule si avem si destui practicanti. Prin urmare, nu mi se pare intemeiata nemultumirea lor, cata vreme nici ei nu sunt tocmai "curati". Nu inseamna ca generalizez problemele la intreaga categorie a tiristilor, dar nu am vazut vreodata vreunul dintre ei sa pomeneasca de uscaturile din propria ograda, in schimb nu s-ar satura de avantaje. Ca sa nu mai spun de modul in care inteleg sa se prezinte in trafic, colorati ca niste sorcove si luminati noaptea ca bradul de Craciun. Cat de legal si cat de moral este sa orbesti ceilalti conducatori auto? Si nu mai protesteaza nimeni...