Observ ca a devenit subiect de bancuri faptul ca niste firme romanesti au castigat primele licitatii pentru constructia de autostrazi. Daca ar fi castigat vesnicii abonati la astfel de probe, adica cele cateva companii straine care ne fac si ne refac drumurile de cativa ani buni incoace, atunci nu era bine, pentru ca nu se incurajeaza capitalul autohton. Daca insa castiga un consortiu roma-nesc, atunci iarasi nu-i bine, pentru ca se "ingrasa" anumite grupuri de interese.
Facand abstractie de cum se numeste consortiul romanesc si cine-i in spatele lui, haideti sa facem un exercitiu de logica si sa simplificam circuitul banilor intr-o astfel de afacere. Prin resursele sale, adica credite externe, bugetul propriu, alti investitori, statul roman plateste constructorului fiecare milimetru construit de autostrada. Din acesti bani, constructorul isi cumpara materialele si materia prima, isi plateste oamenii si-si calculeaza un profit bunicel. Chiar daca firma este straina sau de-a noastra, muncitorii care lucreaza la o astfel de lucrare sunt tot romani. Deci, sa ne legam un pic de profit. In cazul in care compania este straina, profitul se duce peste granita. Impozitat la noi sau la ei, nu mai conteaza, important este ca el intra in buzunarele unor straini. Daca insa este o companie romaneasca, profitul impozitat sporeste averile unor cetateni de pe aici. Pai, nu asta am vrut? N-am vrut diferentiere capitalista in loc de egalitarism comunist? Dar cum poti sa faci capitalism doar cu muncitori? Nu trebuie sa avem si noi capitalistii nostri? Sau ne-am imaginat o societate capitalista in care patronii sunt straini si noi toti doar forta de munca mai bine sau mai prost platita?
Inteleg ca ar bate la ochi ca un consortiu romanesc sa castige o licitatie internationala de fabricat microprocesoare sau roboti, avioane sau mai stiu eu ce nave cosmice. Dar sa ne miram ca niste firme de la noi au indraznit sa castige constructia unui drum ceva mai lat, asta-i prea mare gogomanie! Sa nu uitam ca, pana sa vina italienii, austriecii, americanii sau francezii sa liciteze autostrazi, romanasii nostri au fost capabili sa-si construiasca singuri niste poduri duble peste Dunare, sa faca metroul bucurestean si sa sape canale navigabile. ßi toate astea fara know-how strain!