Conservarea patrimoniului cultural, istoric si arheologic al Romaniei a fost in ultimele decenii cea de pe urma grija a celor care au condus mai mult sau mai putin efemer destinele statului. Desi s-a batut cu pumnul in piept ca trecutul reprezinta baza mandriei nationale a romanilor, comunistii nationalisti in frunte cu Ceausescu nu au facut decat sa exploateze in scop propagandistic sit-urile arheologice, cetatile antice si medievale si alte dovezi ale istoriei autohtone. Mai mult, regimul comunist este si autorul unei crime abominabile la adresa patrimoniului istoric si chiar al celui geografic ce apartine statului roman. Este vorba despre o putin cunoscuta - de catre generatiile ultimelor decenii - operatiune de stergere de pe fata pamantului a unei insule dunarene incarcate de istorie. In urma cu mai putin de 40 de ani, sub imperiul comandamentelor "de partid si de stat” si "in lumina indeplinirii obiectivelor trasate de planurile cincinale” romanii si-au scufundat sub apele Dunarii o insula de o frumusete sublima care le apartinea, botezata de sute de ani cu numele de Adakalleh. Insulita se afla in mijlocul Dunarii, in sectorul in care astazi este amplasata hidrocentrala Portile de Fier I. De altfel, hidrocentrala a fost si motivul pentru care insula Adakalleh a fost rasa de pe harta Romaniei, cu toate ca pe ea se aflau vestigii inestimabile ale trecutului multimilenar, iar parfumul oriental al asezarii turcesti de pe insulita sugera vizitatorului atmosfera inconfundabila a Bosforului. Nici contemporanii nostri nu se obosesc sa acorde o atentie sporita elementelor arhitectonice, sit-urilor arheologice si altor comori ale patrimoniului national. Nu mai departe de orasul Basarabi se afla ansamblul rupestru paleocrestin unic in Romania care de zeci de ani zace in paragina din cauza faptului ca nici una dintre guvernarile de dupa 1989 nu a gasit de cuviinta sa aloce cateva milioane de euro pentru restaurarea si amenajarea lui in vederea punerii obiectivului in circulatia turistica. Intr-o situatie deloc de invidiat se afla si monumentul roman de la Adamclisi care de la restaurarea sa din anii '70 nimeni nu a mai investit nimic pentru exploatarea lui turistica la potentialul real. In plus, lucrarile la Autostrada Soarelui care au debutat pe tronsonul Cernavoda-Constanta au intrat deja in forta peste vestigii arheologice, fara ca acestea sa fie in prealabil studiate si conservate de specialisti, comportamentul constructorilor de astazi fiind la fel de condamnabil din acest punct de vedere ca si al acelora care au dinamitat si scufundat insula Adakalleh, pentru a face loc unui efemer obiectiv industrial.