Bancile trebuie sa acorde mai multa importanta sectorului corporatist si IMM-urilor, pentru ca daca vor continua sa se bazeze numai pe creditarea populatiei, nu vor putea sa creasca si nu vor avea de unde sa acopere costurile covarsitoare cu retelele teritoriale, potrivit guvernatorului BNR, Mugur Isarescu. "Creditarea populatiei nu mai poate sa creasca foarte rapid. O banca comerciala care se bazeaza in prezent, ca si in trecut, in prea mare masura pe creditele acordate populatiei se va da cu capul de o realitate foarte dura. In toate variantele creditarea populatiei nu mai poate avansa foarte rapid. Daca (bancile -n.r.) se vor baza numai pe asta, nu vor putea sa creasca. Nu vor putea sa-si justifice retelele. La un timp, costul de a tine o retea mare va deveni covarsitor si nu vor avea de unde sa-l acopere."Soldul creditului neguvernamental acordat de banci a scazut anul trecut cu 3% in termeni reali, dar a urcat cu 4,7% in termeni nominali, la 209,3 mld. lei.Bancile mari au evitat sa-si reduca semnificativ retelele de unitati si personalul aferent, termenii "restructurare" si "concediere" nefiind foarte frecventi in aceasta industrie dupa doi ani de criza. Daca pana in 2009 sucursalele bancare ajunsesera sa ocupe parterurile blocurilor de la un capat la altul, replierea la conditiile de criza a fost destul de lenta, desi costurile administrative cantaresc greu in totalul cheltuielilor. Anul trecut s-au inchis circa 300 de unitati, reprezentand 5% din total. Cea mai mare parte a inchiderilor de unitati si a reducerilor de personal a avut loc in bancile mijlocii si mici, care au cumulat si pierderi.Isarescu a afirmat ca bancile trebuie sa transforme IMM-urile in parteneri adevarati, sustinand ca aceasta este o munca grea care se inscrie la fidelizarea clientilor. "Pana acum fidelizarea a fost sa dea dobanzi mai mari, eventual clientilor cu venituri mai mari, sa le dea facilitati, ca sa isi asigure sursele de finantare. Este o maniera de a face business."Guvernatorul BNR crede ca bancile pot sa ajute IMM-urile si prin imbunatatirea accesului acestora la informatii, avand in vedere ca multe dintre aceste firme nu sunt in orasele mari, ci dispersate in teritoriu, unde principala sursa de informare este televiziunea, informeaza Ziarul Financiar.