Botosanenii care au masini vechi si vor sa isi cumpere altele noi vor fi ajutati de stat sa-si indeplineasca visul. Orice proprietar al unui autoturism mai vechi de 12 ani care este de acord sa il caseze si sa cumpere unul nou va primi din partea statului o prima de 30 milioane lei, conform unei ordonante de urgenta aprobate miercuri de Guvern. Programul care incurajeaza cumpararea de masini noi are ca scop diminuarea poluarii prin scoaterea din uz a autoturismelor care nu respecta standardele nationale si europene in materie, dar si cresterea accesibilitatii la autoturisme noi.

Pentru a beneficia de prima prevazuta de ordonanta de urgenta, orice proprietar al unui autoturism uzat trebuie sa intruneasca doua conditii: sa predea autoturismul uzat proprietate personala unei unitati de preluare a fierului vechi, obtinind astfel un certificat, si sa achizitioneze un autoturism nou de la un producator validat. Masinile care pot fi duse la fier vechi trebuie, la rindul lor, sa indeplineasca anumite conditii. Este considerat uzat orice autoturism avind o vechime mai mare sau egala cu 12 ani si o capacitate cilindrica mai mica sau egala cu 1.500 cm cubi si care se afla in stare de functionare. Guvernul da posibilitatea ca masinile noi sa fie cumparate de la orice producator din Romania sau de la orice alta firma care vinde autoturisme, fara a impune necesitatea ca masinile sa fie produse sub o anumita marca. Conditia este ca furnizorul de masini sa fi primit acceptul statului pentru a fi inclus in acest program.

Prima se acorda o singura data si se va scadea din pretul de achizitie al unui autoturism nou. Programul se va aplica incepind cu data publicarii in Monitorul Oficial a actului normativ si se incheie la data de 1 iulie 2005.

Masura ii incurajeaza pe toti cei care vor sa scape de masinile vechi. Fie ca pun diferenta si isi cumpara masina noua, fie ca vind masina obtinind un pret mai bun, actualii proprietari ai autoturismelor produse pina in 1992 au de cistigat.

Parcul auto din judetul Botosani este foarte vechi. Statisticile arata ca mai mult de un sfert dintre autoturisme au o vechime de peste 12 ani. Multe dintre masini circula pe drumurile publice, dar constituie un adevarat pericol pentru siguranta traficului. In medie, 5% dintre masinile verificate de politistii rutieri si inspectorii Registrului Auto Roman sint considerate ca fiind foarte proaste si avind defectiuni majore care ar putea afecta siguranta circulatiei. In toate aceste cazuri, soferii masinilor ramin fara certificatele de inmatriculare, retinute de politisti.

"In general, cei care sint nevoiti sa foloseasca masini mai vechi sint oameni necajiti. Deci, putem spune ca aspectul pur material conteaza. Posibilitatile de a-si lua masina noua sint mici ", sustine seful Serviciului Politiei Rutiere, comisarul-sef Vasile Pinzaru.

De altfel, seful politistilor de la circulatie este proprietarul unei masini fabricate in 1982, la care, insa, nu vrea sa renunte. "Intervine si un anume atasament fata de masina. Este adevarat ca nici nu am in acest moment posibilitatea sa-mi cumpar o masina noua, iar, daca as avea, mi-ar fi greu sa ma despart de Dacia pe care o am ", spune Vasile Pinzaru, care mai detine si un Ford Mondeo.