Parlamentul European a votat ieri un pachet legislativ care isi propune sa imbunatateasca performanta si viabilitatea sistemului aviatic european: zboruri mai scurte, intarzieri reduse si un consum mai scazut de combustibil.

Rapoartele Parlamentului European cu privire la Cerul Unic European II (Single European Sky, SES II) au fost elaborate de raportorul Marian-Jean Marinescu (PPE-DE, Romania). Pachetul Cerul Unic European II introduce un sistem de performanta, care sa oblige furnizorii de servicii de navigatie aeriana sa isi eficientizeze activitatea, precum si un termen-limita pentru operationalizarea blocurilor aerospatiale functionale, pana in 2012. "Crearea Cerului Unic European va fi un important pas inainte pentru companiile aeriene, dar si pentru pasageri. Construirea unei retele de rute aeriene directe si eficientizarea controlului traficului prin crearea blocurilor aerospatiale functionale vor conduce la scurtarea duratei de zbor, diminuarea consumului de combustibil, precum si la reducerea emisiilor de CO2. Timpul de calatorie, dar si pretul biletelor de zbor se vor reduce in avantajul pasagerilor. Prin acordul obtinut cu Consiliul pe pachetul SES II facem un pas inainte pe calea intaririi Uniunii Europene. Este un pas firesc dupa piata comuna, adoptarea monedei unice, si crearea spatiului Schengen. Vom avea din 2012 un Schengen aerian. Rutele vor fi mai scurte, controlul traficului mai bun, serviciile de navigatie aeriana optimizate si, in perspectiva, integrate", considera raportorul roman Marian-Jean Marinescu.

Mediul, in centrul preocuparilor

Noul pachet legislativ pune problemele legate de mediu in centrul preocuparilor privind Cerul Unic European, iar un mai bun management al traficului aerian ar trebui sa permita reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera produse de avioane. Se preconizeaza imbunatatiri de pana la 10% pe zbor, ceea ce inseamna o economie de 16 milioane de tone de CO2 pe an si o reducere a costurilor anuale cu 2,4 miliarde de euro.
Comisarul european pentru transporturi, vicepresedintele Antonio Tajani, a subliniat ieri, in cadrul unei conferinte de presa sustinute dupa vot, ca "aceste reglementari vor aduce pana in 2020 economisiri de peste 20 de miliarde de euro (…) Vom face tot posibilul ca procesul de reforma sa inceapa inainte de 2012 si vom fi atenti ca procesul de adoptare sa fie eficient".
Giovanni Bisignani, directorul general al IATA, care grupeaza in jur de 260 de companii aeriene din lume, a declarat jurnalistilor ca sustine noile prevederi legislative: "Destul ne-am agitat fara rost. A venit momentul sa dovedim vointa politica si actiune".
De subliniat ca aceasta operationalizare a blocurilor functionale trebuie sa aiba loc cel mai tarziu la trei ani dupa intrarea in vigoare a regulamentului.
Primul set de legislatie privind Cerul Unic European a fost adoptat in 2000. Dupa noua ani, piata europeana de aviatie include 37 de tari. Cresterea continua a traficului aerian are drept consecinta noi provocari in domeniul sigurantei aviatice si al protectiei mediului.
In comparatie cu Statele Unite, unde exista 20 de centre de control pentru un trafic de doua ori mai mare decat in UE, in cele 27 de tari membre functioneaza in jur de 60 de centre de control, ceea ce inseamna ca managementul traficului aerian din Europa costa mult mai mult decat cel din SUA.