Comertul la taraba cu polite RCA a adus sanctiuni pe capul directorilor de la cinci societati de asigurari. Cu toate ca activitatea este interzisa, vanzatorii volanti de polite isi vad linistiti de treaba.
Vanzatorii volanti de polite de asigurare auto RCA au devenit sperietoarea directorilor companiilor de profil. Pe 10 iunie, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a interzis incheierea de polite la taraba. Cu toate acestea, volantii continua sa-si vada linistiti de micile afaceri. Din aceasta cauza, cinci directori de companii de asigurari au fost recent amendati de CSA. Este vorba de Boris Schneider - Asirom, Dumitru Ceraceanu - Asiban, Bogdan Stan - Asitrans, Radu Mustatea - Astra-Uniqa si Constantin Toma - Omniasig. CSA poate amenda directorii cu unul pana la sase salarii nete din luna precedenta constatarii contraventiei. Pana acum, patru dintre directorii amendati au contestat deciziile. Ei sustin ca nu pot controla activitatea brokerilor cu care lucreaza. Potrivit unor surse din piata, salariile top managerilor din asigurari ar fi cuprinse intre 5.000 si 15.000 de euro.
Asiguratorii spun ca nu stiu nimic
CSA si-a motivat decizia de a interzice comertul ambulant prin aceea ca vanzarea politelor RCA se realiza oricum ilegal, deoarece legea prevede ca un agent poate vinde asigurari doar pentru o singura companie. Or, vanzatorii ambulanti incheiau polite pentru mai multe firme concurente de asigurari, incalcand astfel legea. In plus, atunci cand s-a constituit baza comuna de date a asigurarilor s-a constatat ca circa 1,2 milioane de polite incheiate de volanti erau completate gresit, fiind nevoie de corectarea ulterioara a erorilor. Cu toate ca au interdictie, in fiecare zi volantii craioveni isi continua meseria in strada. Asta desi companiile de asigurari chestionate ieri de reporterii GdS sustin ca nu mai au contracte cu volanti. "Noi am suspendat vanzarea de polite RCA prin vanzatori volanti inca de anul trecut. Aceasta este politica firmei", a spus Marius Flori, director Asirom SA - Sucursala Dolj. Alti reprezentanti ai companiilor de asigurari sustin ca au primit ordin de la conducerea centrala sa nu mai incheie asemenea acte, dupa ce firma a fost amendata. "Noi am fost deja amendati la nivelul conducerii centrale cu cateva zeci de milioane de lei, asa ca nu mai avem contracte cu vanzatorii volanti. Nu numai comertul ambulant cu polite de asigurare este ilegal, ci si ceea ce fac brokerii. Ar trebui sa se sesizeze Oficiul Concurentei. In prezent, companiile serioase nu mai incheie polite in strada, o fac doar cei cu foamea-n gat", a afirmat Procopie Fortan, director Omniasig - Sucursala Dolj. Reprezentantii companiilor spun ca nici brokerii in asigurari nu si-ar desfasura activitatea tocmai legal.
"Noi nu mai avem contracte cu nici un vanzator volant. Preferam sa incheiem politele la sediul firmei, pentru ca omul va sti de unde sa ia agentul de asigurari in caz de nevoie. Daca inchei polita in strada, este posibil ca agentul sa nu verse banii la timp si sa constati ca esti neasigurat. Nici cu brokerii de asigurari nu este in regula, pentru ca legea spune ca nu poti face o forma de asigurare decat pentru o singura societate", a spus, la randul sau, Ion Coldusu, inspector asigurari la Unita - Sucursala Dolj.
Volantii fac comert linistiti
Trebuie spus ca volantii isi desfasoara activitatea inclusiv in ciuda primariei craiovene, care sustine ca le-a interzis si ea comertul ambulant cu polite RCA. Conform noilor reglementari in domeniu, lipsa RCA-ului si a inspectiei tehnice periodice (ITP) atrage suspendarea certificatului de inmatriculare al autovehiculului. Potrivit celor precizate de comisarul Constantin Coanda, seful Serviciului de permise de conducere si certificate de inmatriculare din cadrul Prefecturii Dolj, la intrarea in vigoare a reglementarilor aproape jumatate din autovehiculele doljene au avut certificatele suspendate. "Dupa ce dispozitiile CSA au intrat in vigoare, 46.000 de proprietari de masini din Dolj au primit instiintari ca au certificatele de inmatriculare ale autoturismelor suspendate pentru ca nu au incheiat polite RCA sau nu au facut inspectia tehnica periodica (ITP). In momentul in care isi incheie polita sau fac inspectia masinilor, suspendarea se ridica", a spus Coanda. In aceste conditii, volantii vor avea paine lunga de mancat.