Dupa dublarea pietei de vanzare la autoturismele noi, consemnata in prima luna a acestui an, avansul vanzarilor s-a mentinut la peste 60%, depasind uneori 70%. Pentru prima data in primele zece luni, ritmul de crestere a vanzarilor la autoturismele noi a scazut in octombrie sub nivelul de 60%.
In opinia celor de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), acest lucru ar putea avea drept efect plafonarea vanzarilor de autoturisme incepand cu 2006. Stagnarea vanzarilor de autoturisme autohtone in octombrie a redus avansul pietei auto, productia interna diminuandu-se acum pana la cel mai redus nivel lunar din acest an, de 5%. Potrivit datelor APIA, vanzarile de autoturisme autohtone au crescut cu 38,8% in primele zece luni, la 69.158 de unitati, volumul estimat pentru intregul an fiind de circa 87.000 de masini. Importurile s-au majorat cu 84,5%, la 44.590 de autoturisme, prognoza pentru anul 2005 fiind de 58.200 de unitati. Clasamentul vanzarilor este condus in continuare de marcile autohtone - Dacia, cu 78.004 unitati (cota de piata 43,8%), respectiv Daewoo, cu 17.951 de masini comercializate in primele zece luni (cota de piata 10,1%). Pe segmentul masinilor de import conduce, la distanta mica de constructorul Daewoo ca si cota de piata, marca franceza Renault cu 17.840 de masini distribuite, in crestere cu 117% fata de intervalul similar din 2004.
Urmatoarele pozitii sunt ocupate de Skoda, cu 12.036 de unitati (+103,1%), Volkswagen - 9.311 unitati (+87,4%) si Peugeot, cu 7.171 de unitati (+36,9%).
Masinile cu motoare diesel reprezinta 25,8% din totalul vanzarilor, procentul major ridicandu-se pana la 53,7% in cazul autoturismelor de import.
In intervalul analizat, au fost vandute 32.696 de autovehicule comerciale (+19,5%) si 1.394 de autobuze, cu 69,4% mai multe decat in primele zece luni ale anului trecut. (Maria Vulpe)