Dupa ce Romania va adera la Uniunea Europeana, organizatiile profesionale/interprofesionale vor avea posibilitatea intocmirii de programe in vederea accesarii fondurilor comunitare. Numai pentru agricultura, spre exemplu, Comunitatea Europeana cofinanteaza pana la maximum 50% programe de informare si promovare a produselor agricole, atat pe piata UE, cat si in tarile din afara Uniunii.
Finantarea pana la 100% este completata de organizatiile profesionale din statul membru, potrivit portalului Euractiv. Organizatia care propune programul trebuie sa finanteze cel putin 20% din costul total al programului. Trebuie spus ca durata programelor de promovare cu finantare comunitara este intre cel putin 1 an si maximum 3 ani.
Actiunile acoperite de programele de promovare includ relatii publice si publicitate, in special cele care evidentiaza competitivitatea produselor din UE, in termeni de calitate, igiena, siguranta alimentara, nutritie, etichetare, bunastarea animalelor si producerea acestora in concordanta cu protectia mediului.
De asemenea, aceste actiuni mai vizeaza campanii de informare privind sistemul pentru recunoasterea si protectia denumirilor de origine protejate, indicatii geografice protejate, caracteristici traditionale garantate ale produselor agricole si produselor alimentare, precum si actiuni de informare privind produsele ecologice. In acelasi timp, sunt realizate si actiuni de informare privind sistemele de calitate si etichetare din Uniunea Europeana sau cele privind sistemul comunitar al vinurilor de calitate produse in regiuni specifice.

Fructele si legumele, promovate afara

In programele de promovare pot fi incluse construirea de standuri pentru participarea la targuri, actiuni la puncte de vanzare, workshopuri, realizarea de materiale in forma electronica, promovarea in lanturi de supermarketuri, restaurante.
Comisia intocmeste la fiecare doi ani o lista cu produsele care pot beneficia de programe de promovare, potrivit Euractiv. Dintre produsele care pot beneficia de sprijin comunitar in vederea promovarii acestora pe piata interna a UE sau in tarile din afara UE se numara fructele si legumele proaspete si procesate, plantele vii si produsele din horticultura ornamentala, precum si vinurile de calitate. De asemenea, tot la aceasta categorie mai amintim laptele si produsele lactate, carnea proaspata, refrigerata sau congelata, mierea si produsele apicole, dar si produsele ecologice.

Ministerul Agriculturii selecteaza programele

In vederea accesarii de organizatiile interesate a programelor de promovare, statul membru publica anuntul privind primirea de propuneri de programe. Organizatiile profesionale interesate completeaza o cerere si elaboreaza propunerile de programe pe care le transmit autoritatii competente a statului membru, care in cazul Romaniei va fi Ministerul Agriculturii. Astfel, aceasta autoritate competenta transmite Comisiei Europene programele selectate. Comisia examineaza propunerile si decide programele care vor primi cofinantare.