Cele 30 de autobuze achizitionate recent de Transurb au inceput sa schimbe balanta in raport cu operatorii din transportul privat, care au renuntat deja la zeci de masini din parcurile auto proprii.

Transportul de persoane din Galati este in plin proces de transformare, mai ales dupa "impulsul" dat de achizitia celor 30 de autobuze noi de catre societatea publica de transport local. Conform informatiilor furnizate de Teodoru Dobritoiu, administrator SC Sherr, cel mai mare operator din transportul privat de persoane din Galati, procesul incepuse inca din 2007, dar s-a accentuat serios in cursul acestui an. Operatorul a renuntat, anual, in medie cam la 10% din parcul auto cu care a castigat concesiunea pentru a permite proprietarilor de microbuze ramasi sa se mentina pe linia de plutire. "Am intrat in parcul de rezerva a societatii, care, conform legii, trebuie sa se situeze intre 30 si 50%. Inainte microbuzele lucrau 21 de zile, iar in restul intrau microbuzele de rezerva. Acum nu se mai justifica acest numar. Ce era sa facem? Am renuntat la personalul TESA si la microbuzele din parcul de rezerva", ne-a declarat Teodoru Dobritoiu. Si acesta este doar inceputul. Lucrurile se vor inrautati de saptamana viitoare pentru operatorii privati, dupa ce in parcul Transurb vor ajunge 10 troleibuze noi, ce fac parte din investitia initiala, alaturi de cele 30 de autobuze.

Putina ordine in statii

Pana ne vom lamuri cu ce vom calatori in Galati, autobuz sau microbuz, avem de a face cu aceeasi debandada in statii, ce pune in pericol siguranta calatorilor. Microbuzele opresc unde vor si cat vor, ca sa nu mai amintim de multimea de autoturisme parcate chiar in statii. "Autobuzele noastre sunt nevoite dimineata sa opreasca pe banda doi sau pe unde apuca pentru a lua calatorii. Va dau ca exemple statiile din Tiglina I, Spitalul de Urgenta sau Potcoava. Nu este normal sa se intample asta. Am solicitat Primariei sa intervina pentru a face ordine in statii", ne-a declarat directorul Transurb, Genica Totolici. Acesteia ii da dreptate chiar "concurenta", Silviu Carlan, administrator la operatorul ACJ Globe Tour, care admite ca s-a depasit orice limita. "Trebuie facuta ordine pentru ca altfel o sa ajungem sa ne blocam unii pe altii. In statia de la spital e nenorocire dimineata. Parca e la nebuni", sustine Silviu Carlan.

Desi inca nu este nimic conturat, operatorii nu exclud varianta achizitiei de autobuze pentru a participa alaturi de Transurb la licitatia pentru trasee din 2010. Termenul de microbuze este oarecum gresit pentru ca orice mijloc de tranbsport de peste 9 locuri este catalogat ca autobuz potrivit legislatiei actuale. Toate privirile se indreapta spre Primarie, de unde trebuie sa vina o strategie in acest sens. Administratorii Sherr si ACJ Globe Tour ne-au precizat ca au capacitatea financiara de a face tranzitia de la microbuze la autobuze, dar se pronunta pentru mijloace de transport de o capacitate mai mica, pana in 35-40 de locuri. Putem spune ce au facut alte orase mari din tara, cum este spre exemplu Iasiul, care a renuntat peste noapte la transportul cu microbuze.