Pentru a controla mai bine piata neagra din domeniul tutunului si alcoolului, Imprimeria Nationala va folosi, in acest an, un nou sistem de marcaj. Noile marcaje pentru produse din tutun au fost deja introduse in procesul de productie inca din ianuarie. Pe de alta parte, in prezent se testeaza un produs de securizare care sa poata fi aplicat pe paine.

Aceasta masura nu a fost anuntata tocmai pentru a-i surprinde pe cei care intentionau sa foloseasca marcaje contrafacute pe tigari si bauturi alcoolice, a declarat directorul general al Imprimeriei, Dan Docan. El a mai spus ca pana in aprilie institutia pe care o conduce va aduce imbunatatiri sistemului de securizare a produselor supuse accizarii.
De asemenea, potrivit lui Docan, exista mai multe etape in acest proces. Prima a fost cea a schimbarii codului de bare pe noul format al timbrelor la productia din tabac. Etapa urmatoare consta in schimbarea foliei holografice care exista pe timbru, in sensul ca se schimba formatul, grafica desenului de securitate si culoarea. A treia etapa se refera la schimbarea hartiei, astfel incat sa faciliteze identificarea produselor contrafacute.

Miliarde de timbre pentru tutun, produse anual

Anual se produc 1,9 miliarde de timbre pentru tutun si 275 de milioane de banderole pentru alcool, a mai spus Dan Docan in cadrul unui forum pe aceasta tema desfasurat recent la Constanta. Mai trebuie spus ca in conformitate cu prevederile art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, agentii economici care doresc sa distribuie si sa comercializeze angro bauturi alcoolice si produse din tutun au fost obligati sa se doteze cu mijloacele necesare depistarii marcajelor false sau contrafacute, in cazul comercializarii de produse supuse marcarii. In acest sens, recent a avut loc actiunea de instruire a acestor agenti economici din mai multe judete ale tarii.

Se testeaza timbrul pentru paine

De asemenea, la solicitarea ROMPAN (Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase), Imprimeria Nationala a reusit, in faza de testare, sa obtina un produs de securizare care sa poata fi aplicat pe paine. "Am discutat cu patronatul din domeniu si asteptam ca, in cazul in care Guvernul va adopta un act normativ in acest sens, sa putem produce acest marcaj", a explicat directorul general al Imprimeriei Nationale. Reamintim ca reprezentantii ANAMOB (Asociatia Nationala a Industriilor de Morarit si Panificatie din Romania) au declarat recent ca etichetarea painii cu ajutorul unui timbru contravine normelor care tin de protectia consumatorului. Referitor la acest subiect, surse din Ministerul Agriculturii ne-au spus ca in prezent se discuta mai multe posibilitati de etichetare a painii. Una ar fi stantarea painii, alta ambalarea si etichetarea pe ambalaj, iar a treia doar etichetarea.