Mihai Daraban, presedintele Camerei de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta si prim-vicepresedinte al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei a vizitat in cursul zilei de ieri sediul redactiei noastre, ocazie cu care a tinut sa ne inmaneze Premiul Special al CCINA acordat cotidianului "Replica” pentru obiectivitatea cu care acest ziar a reflectat activitatea Camerei constantene de-a lungul anului 2003. Cu acest prilej, presedintele CCINA Constanta a facut, in exclusivitate pentru publicatia noastra, referiri la cateva aspecte de larg interes pentru activitatea camerala si pentru mediul de afaceri autohton.

De-a lungul anului 2004, CCINA s-a implicat in organizarea a foarte multor activitati destinate sprijinirii mediului de afaceri constantean, cum ar fi organizarea de targuri si expozitii, participarea la misiuni economice in strainatate, acordarea de consultanta de specialitate pentru firme, desfasurarea de cursuri pentru pregatirea profesionala. Pe langa aceste activitati, CCINA a organizat si numeroase manifestari non-profit pentru Camera, precum intalnirile dintre firme sau Topul Firmelor din Judetul Constanta. "Participarea atat de numeroasa ne-a facut sa ne simtim mandri si sa apreciem recunoasterea meritelor CCINA de catre comunitatea de afaceri”, a declarat Daraban. De altfel, CCINA, in calitate de reprezentanta a patronatului constantean, nu poate fi acuzata de partizanat politic. Dupa traversarea momentului electoral, in dialogul dintre autoritati si mediul de afaceri se vor produce unele modificari in sensul ca la conducerea institutiilor statului se va instala o noua echipa, indiferent daca actualul partid de guvernamant va castiga alegerile sau daca voturile cetatenilor vor permite Aliantei "D.A.” sa formeze un alt Executiv, a afirmat Daraban. Cat despre socul pe care il vor suporta agentii economici din Romania, odata cu aderarea Romaniei la Comunitatea Europeana, presedintele CCINA a apreciat faptul ca societatile din domeniul serviciilor vor putea face fata mai usor concurentei occidentale, spre deosebire de cele din sectorul industrial si agricol care vor fi mult mai afectate de aderare.
Revigorarea transporturilor maritime se datoreaza boom-ului economiei mondiale

Dincolo de aceasta concurenta acerba existenta intre producatorii Europei Occidentale, la care vor trebui sa se alinieze si companiile romanesti, un pericol si mai mare se prefigureaza incepand cu 1 ianuarie 2005. Este vorba despre caderea barierelor comerciale impuse de piata europeana pentru confectiile fabricate in China. Incepand de anul viitor, exporturile de textile chinezesti in Europa nu vor mai fi limitate de un anumit contingent, fapt care va determina o invazie de astfel de produse ieftine provenite din China. Ori la acest capitol, productia autohtona de confectii, care reprezenta 33% din totalul exporturilor Romaniei pe piata comunitara, va avea de suferit un impact dramatic, aspect ce va conduce si la un dezechilibru periculos al balantei comertului exterior al tarii noastre a aratat Daraban. In schimb, un aspect mai imbucurator se manifesta in domeniul constructiilor navale din Romania, santierele navale din tara noastra lucrand in prezent la capacitate maxima, este de parere presedintele CCINA. Acest reviriment al industriei romanesti constructoare de nave se desfasoara in conditiile in care transporturile maritime la nivel international au cunoscut, pe fondul cresterii economice mondiale, o revigorare substantiala. De aceea, Mihai Daraban, care este si un specialist in domeniul shippingului, considera ca desi nu vor aparea noi armatori romani, cei existenti vor profita de contextul favorabil ce se manifesta la nivel planetar si isi vor extinde afacerile de transport naval.