Romanii inca nu au adoptat comportamentul de achizitie de tip occidental, sunt de parere specialistii in studii de piata. Dupa ce au invatat ca, atunci cand ai bani putini, e bine sa cumperi lucruri de calitate, romanii trebuie sa invete si ce cantitati de produse sa cumpere si, in functie de anotimp, cand sa le cumpere.
...Altfel spus, in sezonul rece, e bine sa ne gandim la niste investitii de viitor, care ne vor fi utile primavara sau vara viitoare. De pilda, in decembrie n-ar fi deloc rau sa achizitionam un aparat de aer conditionat. Dupa cum sustin comerciantii, si in aceasta iarna toate produsele de acest fel vor fi mai ieftine. Astfel, un aparat de aer conditionat de marca, de capacitate medie (12.000 btu), recomandat pentru o sufragerie de bloc, va costa pe timpul iernii cu cca 2 milioane de lei mai putin, (de la 12,5 milioane de lei la 10,5 milioane de lei). Indiferent de nivelul pretului de vara al aparatelor, ele se vor ieftini cu circa 15%. Un echipament mai mic, de 9.000 btu, se poate gasi in magazine in aceasta iarna la preturi cuprinse intre 7,5 si 8,5 milioane de lei.
O scadere importanta a preturilor se va inregistra in sezonul geros, intre decembrie si martie, si pentru tamplariile cu geam termopan de AL, PVC sau lemn stratificat. Producatorii si comerciantii de astfel de tamplarie vor face reduceri de circa 10% din preturile practicate pe timpul verii. Interesant este si faptul ca producatorii ofera si posibilitatea de a comanda tamplaria din timpul iernii, la pretul scazut, si de a face montajul primavara sau vara. Dupa un calcul simplu, pentru un apartament de bloc care poate ingloba tamplarie cu geam termopan in valoare medie de 1.000 - 1.500 de euro, reducerea de iarna va fi de 100- 150 de euro, bani pe care ii puteti folosi pentru cadourile de Craciun.

Cat trebuie sa cumparam?

Aceasta tine de venituri, dar si de educatia fiecaruia.
Potrivit unui studiu de piata, obiceiurile romanilor de cumparare a bunurilor de larg consum se limiteaza la achizitionarea unei mici cantitati de produse, care sa le acopere nevoile curente. Cu toate ca acest mod de a face cumparaturi este predominant, exista o tendinta reala in favoarea cumparaturilor in cantitati mari, care sa ajunga pe perioade mai lungi de timp.
In ceea ce priveste marimea gamei de produse, peste 60 la suta dintre cei chestionati au spus ca sunt cumparatori ai unei game restranse de produse (de la 1 la 9 produse diferite), in jur de 30% cumpara intre 10-19 produse diferite, iar restul cumpara peste 20 de produse diferite.
Un factor important este si nivelul de educatie si venitul gospodariei: cu cat acestea sunt mai mari, cu atat este mai probabil ca achizitiile de bunuri de larg consum sa se faca in cantitati mari, care sa acopere perioade mai indelungate. Acest fapt apare mult mai frecvent in cazul bucurestenilor, in principal datorita numarului crescut de magazine tip hypermarket ori cash-and-carry, care favorizeaza cumparaturile in cantitati mari (circa 39% dintre bucuresteni fac cumparaturi pe termen lung, atat in cazul produselor alimentare, cat si al celor nealimentare, fata de 27,8%, respectiv 29,9%, cat este media pe tara). Conform studiului efectuat de Daedalus Consulting, care face o comparatie intre 2004 si 2002, tendinta in ultimii doi ani este de crestere a cumparaturilor in hypermarketuri si cash-and-carry de la 16,3% in 2002 la 30,9% in 2004, iar in magazine universale si malluri sau shopping centers , de la 7,8% la 10,1%, toate acestea in detrimentul pietelor si al tarabelor, la care nivelul cumparaturilor a scazut de la 56,3% in 2002 la 41,6% in 2004. Studiul a fost realizat pe un esantion de 994 de subiecti si este reprezentativ pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 ani din mediul urban.