In conditiile economice actuale, afacerile din domeniul imobiliar nu mai sunt nici pe departe la fel de infloritoare ca in anii trecuti. Pentru a avea succes in aceasta perioada, agentiile trebuie sa dea dovada in primul rand de seriozitate si adaptabilitate.

Intr-o perioada in care contractarea creditelor a fost restrictiva, iar craiovenii au fost destul de ponderati in a investi bani in imobile, numarul agentiilor imobiliare a scazut. "Situatia nu e roz in piata imobiliara din Craiova. Din 160 de agentii declarate in 2007-2008, in prezent maximum 30 mai sunt active", a declarat Cristian Clenciu, vicepresedintele Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI). "In aceasta perioada tendinta este de scadere a cheltuielilor deoarece multe dintre ele nu se recupereaza. Unele agentii si-au suspendat deja activitatea sau au dezvoltat o activitate conexa", a precizat Nicolae Patrascu, directorul Uniunii Patronale a Agentiilor Imobiliare (UPAI) Oltenia. De altfel, in ultimele luni au rezistat doar cei care si-au castigat o piata prin recomandari.
Situatia este la fel de grea si la nivel de regiune. "In Oltenia, doar in Valcea si Craiova se mai lucreaza. In Targu Jiu, Slatina si Drobeta Turnu Severin merge mai prost", a adaugat Clenciu, care a explicat ca in aceasta perioada cel mai bine stau agentiile din Bucuresti, Timisoara, Cluj, Constanta si Pitesti.

Succesul pe timp de criza se bazeaza pe seriozitate

Chiar daca trec printr-o perioada dificila, afacerile din domeniul imobiliar nu sunt insa o cauza pierduta. Dimpotriva, cu o abordare corespunzatoare a problemei, situatia actuala s-ar putea schimba in bine. "Succesul in aceasta perioada se bazeaza pe seriozitate si pe cat de bun negociator este agentul pentru clientii sai", a explicat Nicolae Patrascu.
In afara de seriozitate si eficacitate, factori decisivi vor fi abordarea profesionala si serviciile oferite, care trebuie sa fie mult mai elaborate. Potrivit analistilor, activitatile conexe (consultanta financiara, activitati de dezvoltatori imobiliari) devin un "must have" in aceasta perioada. "Vor rezista cei care pot sustine financiar activitatea pe perioada de criza prin dezvoltarea de afaceri conexe", a spus Cristian Clenciu.

Agentii imobiliari trebuie sa se adapteze noilor conditii de piata

Chiar si atitudinea cu care agentii imobiliari isi trateaza clientii va fi un factor decisiv in perioada urmatoare. Dupa ce multi jucatori din piata au acordat atentie in primul rand activitatilor care au generat un castig imediat, acestia va trebui sa acorde o mai mare importanta conceptelor de "clase de risc", "termen lung" sau "planificare financiara". Astfel, vor fi mult mai atenti in luarea deciziilor, mai precauti atunci cand va fi vorba de noi achizitii, dar, mai ales, vor pune un pret mai mare pe evaluarile proprietatilor. "Sper ca de acum inainte succesul in aceasta piata sa fie bazat in primul rand pe educatie, munca si seriozitate, si nu doar pe speculatii. Cred ca agentii imobiliari au gresit in ultimii ani, in primul rand, ca nu au acordat mai multa atentie educatiei si formarii profesionale pe termen lung", a declarat pentru wall-street.ro Bogdan Georgescu, presedintele companiei de consultanta imobiliara Colliers International.