Senatorul Florin Constantinescu a sustinut o declaratie politica intitulata:
Recrutarea managerilor privati inseamna bani pentru clientela politica
In acordul cu Fondul Monetar International, Guvernul si-a luat angajamentul sa aduca in fruntea companiilor de stat manageri fara culoare politica. Cel putin, asa declarau in iunie membrii Guvernului Boc. Trecand peste faptul ca este umilitor ca toate recomandarile Fondului sunt litera de lege pentru puterea portocalie, externalizarea managementului companiilor de stat cu pierderi reflecta incapacitatea fundamentala a Guvernului de a lua decizii proprii. De principiu, ideea cu directorii numiti pe alte criterii decat cele politice (profesionalism, experienta si asa mai departe) este foarte buna. Pentru ca, privind retrospectiv, directorii numiti exclusiv pe criterii politice (inclusiv de catre PSD - pentru ca trebuie sa ne recunoastem greselile!) au generat adevarate catastrofe. Pe de alta parte, exista - si o putem dovedi cu cifre - multi directori numiti pe criterii de competenta care si-au facut, in mod responsabil, datoria. Care ar fi, prin urmare, solutia?
De regula, astfel de solutii se iau in conditiile in care privatizarile nu functioneaza, pe fondul unor valori scazute ale activelor companiilor. Astazi, intr-o piata in care activele nu au valoare, privatizarea nu poate sa fie o solutie. De altfel, ca social-democrat, consider ca nu trebuie privatizat tot, si, mai ales, nu oricum.
Guvernul vine si spune ca solutia miraculoasa ar fi sa aducem, de aiurea, manageri care stiu sa fructifice corespunzator in folosul statului, al interesului public, activele.
Managementul privat ar putea fi o solutie, dar, daca suntem consecventi si extrapolam logic, ar trebui sa privatizam insusi managementul statului. De ce sa fie numit un premier pe criterii exclusiv politice? Nu ar fi mai bine ca presedintele sa lanseze un concurs international de proiecte de management pentru guvernarea Romaniei? La care sa aplice persoane ca domnul Jeffrey Franks, de exemplu? Intrebarea e ce salariu ii dam unui astfel de premier privat? Dar, mai ales, care ar fi comisia care sa judece competenta premierului privat si calitatea proiectului de management? Ca, daca o judeca tot un singur jucator, ca si pana acum, ne-am lamurit!
Lasand gluma la o parte, apare o problema de coerenta si identitate nationala. Ce sunt in stare sa faca romanii cu statul lor? Nimic, daca ei cheama manageri straini. Mai este statul acesta un stat al romanilor in conditiile in care companiile lor sunt conduse de niste privati selectati tot de niste comisii de partid?
Nu ne putem juca cu astfel de lucruri, care par a fi de tip SovRom, cand specialisti sovietici erau adusi sa conduca intreprinderile romanesti.
Ceea ce mi se pare de-a dreptul ilar este faptul ca politicienii portocalii vor sa obtina bani si din acest proces. Obtinerea unor rente pentru clientela politica de 40% din salariul brut al unui astfel de manager, care poate ajunge pana la 45 de salarii medii brute pe ramura respectiva, in conditiile in care Romania nu a iesit din criza, in conditiile in care ne asteapta un nou val de recesiune economica, este ridicola.
Pe scurt, membrii comisiei de selectare a viitorilor sefi independenti de companii de stat ar putea primi, fiecare, 40% din salariul brut al acestora. Ma refer la proiectul de lege privind managementul privat al intreprinderilor publice depus la Senat de 18 senatori, printre care si cei doi ministri in subordinea carora se afla cele mai importante companii de stat, Anca Boagiu (transporturi) si Ion Ariton (economie).
Astfel, in textul proiectului de lege surprinde crearea unei noi comisii, "formata din cel mult cinci membri, reprezentanti ai actionarilor/asociatilor, si condusa de un reprezentant al actionarului/asociatului majoritar, in calitate de presedinte". Numarul membrilor desemnati de fiecare actionar este proportional cu cota de capital social detinuta de acesta. In cazul regiilor autonome, comisia de selectie este desemnata prin ordin al ministrului de resort sau, dupa caz, prin hotarare a autoritatii administratiei publice locale tutelare. Asa cum au sesizat deja si reprezentantii presei, partea cea mai interesanta apare la descrierea modului de remunerare a viitorilor membri ai comisiei de selectare a noului manager privat: lunar, in conformitate cu hotararea adunarii generale a actionarilor sau cu ordinul ministrului de resort ori, dupa caz, cu hotararea autoritatii administratiei publice locale, cu o suma ce reprezinta maximum (si daca legea o permite probabil ca acesta va fi procentul) 40% din salariul de baza brut lunar al directorului general de la data inceperii procedurii de selectie, in conditiile in care salariu de baza lunar brut al unui astfel de manager este unul considerabil. Formula aplicata membrilor comisiei, 40% din salariul brut al directorului general "la data inceperii procedurii de selectie", este ambigua si lasa sa se inteleaga ca, in prima faza cel putin, se va aplica procentul salariilor actuale, limitate prin lege, ale sefilor companiilor de stat.
Care este rolul unei persoane din comisie? Va trebui sa elaboreze proiectul cererii de oferta si criteriilor de selectie a managerului privat, pentru organizarea concursului de selectie, pentru selectarea si ierarhizarea ofertelor si pentru desemnarea castigatorului. Pe timpul celor minimum 100 de zile cat isi desfasoara activitatea comisia, aceste persoane pot fi remunerate lunar cu 18 salarii brute medii pe intreprindere, in contextul in care, de exemplu, salariile din domeniul energetic sunt extrem de atractive si pentru manager, dar si pentru membrii numiti politic ai comisiei de selectie.
Pe scurt, cele 5 persoane din comisie sunt numite prin ordin al ministrului Boagiu sau Ariton. Aceste persoane decid numirea unui manager privat pe parcursul unui interval de la 1 la 4 ani. Daca termenul va fi stabilit la un an, atunci ministrii respectivi pot numi o alta comisie de selectare a viitorului manager. Cele 5 persoane sunt retribuite cu 40% din salariul ultimului manager privat, care poate ajunge pana 45 de salarii medii pe ramura. Retributie primita pentru elaborarea proiectului cererii de oferta si criteriilor de selectie a managerului privat, organizarea concursului de selectie, desemnarea castigatorului.
In mod firesc, obiectivele acestor manageri trebuie sa fie foarte bine stabilite. Vor trebui sa puna capat contractelor cu firmele-capusa, vor avea de luptat cu cei numiti politic la toate nivelurile in interiorul acestor companii sau vor fi nevoiti sa faca restructurari masive. Dar, ce te faci cand cei care aleg acesti manageri privati sunt tocmai din interiorul PDL, o clientela politica ce deserveste intereselor politice ale partidului de guvernamant? Cum se vor intelege interesele politice cu interesele sociale, ale sindicatelor si cu interesele economice ale "managerului privat"? La acest lucru ar trebui sa se gandeasca politicienii puterii inainte de a se gandi la o exploatare irationala a resurselor.
Pentru o transparenta totala, cred ca la selectie trebuie sa participe inclusiv opozitia, inclusiv societatea civila, patronatele. Pentru ca,un raspicat, sunt convins ca, sub paravanul unui contract de management, se va da satisfactie in continuare clientelei politice. Se va mima ca se face externalizare, selectie de manageri performanti si, in realitate, se vor face niste caiete de sarcini care sa promoveze in fruntea acestor entitati tot clientela de partid.