Sute de francize nu-si gasesc stapân în România, desi se cauta de trei-patru ani. Avantajul folosirii unui brand recunoscut paleste în fata cheltuielilor care trebuie facute pentru administrarea afacerii.Franciza înseamna ca o firma de prestigiu permite unei companii oarecare sa desfasoare exact aceeasi afacere si sa foloseasca numele brandului, în schimbul unei redevente sau randament, cum se numeste în termeni de specialitate. Avantajele sunt multiple: firma francizoare îsi ofera capital de început, ba chiar îsi amenajeaza spatiul unde îsi va desfasura activitatea firma ta, poti folosi numele, reclama, marca deja consacrata, ceea ce presupune reducerea multor costuri. Numai ca exista si dezavantaje. Fara studii de piata aprofundate (care costa), business-ul în franciza poate da chix. De asemenea, firma de pe la noi care ia în franciza un produs sau un serviciu în multe situatii trebuie sa achite companiei-mama o taxa de franciza de câteva zeci de mii de euro, de la caz, la caz. Deci, nu e la îndemâna oricui. În alta ordine de idei, când demarezi afacerea în franciza trebuie sa-ti scoti si profitul tau, plus un randament pentru firma detinatoare a brandului (negociat initial prin contract). Nu conteaza ce cifra de afaceri ai si nici ce adaos comercial îti pui. Anual sau lunar trebuie sa-i dai ceva banuti si companiei care te-a propulsat în afaceri.  
Fornetti, cea mai extinsa franciza  În Dolj au ajuns treptat francize în diverse domenii de produse si servicii: pe piata combustibililor (benzinarii), a telefoniei mobile, a comertului de produse de lux, de încaltaminte si îmbracaminte si chiar si în zona bancara. Potrivit unei statistici a unei companii de consultanta în domeniu, IMO Franchising, cea mai extinsa franciza din Craiova si din tara este cea a firmei Fornetti, cu sute de unitati active pe tot teritoriul României. Aceeasi statistica arata ca francizele cele mai extinse sunt în domeniul serviciilor personale, urmat de retail, fast-food, servicii pentru firme etc.  
Nu se mai cauta  Pâna nu demult, piata francizelor era în expansiune. Afacerea era tentanta, deoarece costurile de marketing si de start-up erau suportate de firma-mama, dar, în prezent, nu mai prezinta importanta prea mare contractarea unei francize. Chiar si acum exista unele care merg foarte bine, dar altele au dat faliment înca din „fasa“. IMO Franchising mai spune ca, pâna acum, 438 de francize activeaza pe teritoriul tarii, dar exista aproape 200 de firme care ofera produsele sau serviciile în franciza de doi, trei sau chiar patru ani si nu îsi gasesc parteneri la noi în tara. Potrivit specialistilor care intermediaza francize pe internet, în decursul ultimilor ani multe unitati care functionau în acest sistem si-au închis pravalia, desi marcile respective merg bine în strainatate. Motivele sunt multiple. „Este posibil ca produsele francizabile sa nu aiba cautare pe piata sau craiovenii sa nu cunoasca suficient marca si atunci ar da faliment mai repede decât au crezut“, a spus un om de afaceri din Banie. Mai este si problema preturilor practicate. Produsele consacrate ca marci de renume evident ca sunt mai scumpe si se adreseaza mai mult unui public-tinta. Este posibil ca unele sa nu mearga în aceasta zona a tarii, sunt de parere specialistii citati.
Daca acela care ofera franciza spre contractare poate sa suporte o gramada de costuri pentru demarearea business-ului, firma locala tot trebuie sa scoata ceva banuti din buzunar ca sa-si puna pe roate societatea. Or, multi ar vrea totul pe gratis.