Spatiile comerciale pentru afaceri mici sunt intre cele mai cautate in Bucuresti, dar si in multe "orase mari", unde comertul se dezvolta si exista "consumul" calauzit de un flux natural, potrivit, "Monitorului Imobiliar", editat de profesorul universitar Artur Silvestri. Acesta precizeaza ca de regula spatiile se inchiriaza si nu se vand, fiindca sunt o sursa constanta de venit pentru proprietar, o adevarata "masina automata de facut bani". Desi chiria pentru astfel de spatii este relativ mare, ajungand pana la 60-80 de euro pe metru patrat lunar, decizia de a le prelua se produce rapid, datorita suprafetelor reduse si ratei de profit, explica Silvestri. Categoria spatiilor pentru afaceri mici este extrem de larga si cuprinde "minimarket", bar, agentie de turism, casa de schimb valutar, agentii de asigurari si chiar, uneori, magazine ceva mai impunatoare sau cafenele si cofetarii, mai spune Silvestri. Acesta mai arata ca criteriul "zonei" este fara nicio relevanta, avand in vedere ca aceste spatii sunt destinate unui comert de servicii si produse cu un "rulaj" ridicat, esential fiind ceea ce se cheama "vadul comercial".
Silvestri adauga ca, desi se invoca si la noi, criteriul vadului comercial nu se "coteaza" insa ca la Paris, unde insasi ideea de "vad" se vinde si se traduce prin valoare ce se include in pretul de chirie, concesiune si doar arareori vanzare. Profesorul universitar de gestiune imobiliara conchide ca spatiile pentru afaceri mici reprezinta cel mai dinamic "segment de piata imobiliara comerciala" si, probabil, asa va ramane si in urmatorii ani.
Specialistii sustin la randul loc ca rata de tranzactionare este pe masura, iar ofertele raman oricum destul de rare fata de cererea constant ridicata. (M.H.)