Vasile Dancu a executat un sondaj interesant (pe alocuri aranjat, spun cunoscatorii. Normal ca doar cineva a finantat cercetarea). Una peste alta, sondajul releva niste comportamente interesante ale romanilor in relatia cu bancile.Romanii sunt multumiti de banci, dar percep serviciile lor ca fiind doar in favoarea institutiilor de credit, arata o analiza a perceptiei bancilor de catre populatie.
Aproape jumatate (48%) dintre utilizatorii serviciilor de banking din Romania declara ca nu ii nemultumeste nimic cu privire la relatia pe care o au cu banca. In mod paradoxal, cu toate ca se declara multumiti per total de serviciile bancare, dar si de aspecte mai specifice ale colaborarii cu bancile, oamenii tind sa mentina o distanta fata de aceste institutii si recepteaza serviciile lor ca fiind doar in favoarea bancilor si nu a clientilor, se arata in cel mai recent studiu realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES)- National Banking Index. Dintre bancile locale, BCR se bucura de cea mai ridicata notorietate - 34%, urmata de BRD - 18%, Banca Transilvania - 13% si Raiffeisen Bank - 11%.
Rezultatele National Banking Index reprezinta un feedback al clientilor cu privire la experienta lor cu piata bancara, arata autorii cercetarii. Prin evidentierea punctelor nevralgice, dar si a punctelor forte a relatiei client-banca, rezultatele studiului ar putea conduce la o mai buna aliniere a serviciilor si produselor oferite clientilor de ce ar face romanii cu o suma mare de bani catre banci.
Studiul prospectiv cu privire la piata bancara derulat de cercetatorii Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie - IRES in luna ianuarie 2011 arata::
• doar 3% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban au foarte multa incredere in banci in general, in timp ce 41% au multa incredere, 40% putina, iar 13% foarte putina incredere;
• 65% dintre romanii care utilizeaza servicii bancare au un cont curent (inclusiv card de salariu), 35% au un card de credit, 22% au un cont de economii, in timp ce 16% au luat un credit pentru nevoi personale;
• O treime din respondenti folosesc bancomatul saptamanal, o cincime ocazional, in timp ce o alta treime foloseste bancomatul o data pe luna. Restul respondentilor il folosesc mai rar (6%) sau deloc (15%);
• 47% dintre romani nu folosesc niciodata cardul pentru a face plati la comercianti, iar 33% il folosesc in acest scop ocazional; 15%, in schimb, il folosesc de cele mai multe ori pentru plata cumparaturilor, iar 5% declara ca il folosesc de fiecare data;
Serviciile bancare on-line sunt accesate in prezent de doar 17% dintre utilizatorii serviciilor bancare;
Conform studiului, procesul de alegere a bancii de catre o persoana este determinat, mai degraba, de factori perceptuali de tipul: incredere sau amabilitate si intr-o proportie mai scazuta de oferta efectiva a bancii.
Potrivit studiului, unul din 10 utilizatori de servicii bancare, cu rezidenta in mediul urban, intentioneaza sa ia un credit de la banca in viitorul apropiat.
Intr-o luna normala, 39% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban reusesc sa faca economii. Majoritatea acestora reusesc sa faca economii sub 500 de RON - (14% sub 200 RON, 46% intre 201 si 500 RON), in timp ce doi din zece fac economii pana in 1000 de RON. Mai putini sunt cei care reusesc sa economiseasca sume intre 1001 si 5000 de RON - 10% si peste 5000 de RON - 2%. Gradul de apreciere pozitiva a romanilor privind interactiunea cu bancile cu care lucreaza tinde sa creasca odata cu varsta, persoanele de peste 65 de ani evaluand acest aspect in termeni semnificativ mai pozitivi decat tinerii intre 18 si 35 de ani.
De asemenea, respondentii din Moldova tind sa fie de acord cu afirmatii pozitive despre bancile cu care colaboreaza in masura mai scazuta decat cei din Transilvania si Banat si au mai putina incredere in banci decat acestia (40% vs. 45%). Respondentii din Transilvania si Banat si Sud, Bucuresti si Dobrogea declara ca reusesc sa faca economii intr-o luna obisnuita in proportie mai mare decat cei din Moldova - 40%, respectiv 39% vs. 35% in cazul moldovenilor. Mai mult, persoanele din categoriile de varsta de la extreme (18-35 de ani si peste 65 de ani) declara ca economisesc in masura mai mare decat cele de varsta medie.