Sistemul informatic de administrare a creantelor fiscale genereaza automat somatii pentru toate obligatiile fiscale restante, indiferent de cuantumul acestora, se arata intr-un comunicat al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
In situatia nerespectarii de catre contribuabili a obligatiei de a plati la termenele legale impozitele, taxele si celelalte sume datorate bugetului general consolidat, ANAF incepe, dupa expirarea termenului de plata, executarea silita prin comunicarea unei somatii pentru obligatiile fiscale restante.
Pentru asigurarea unui tratament egal tuturor contribuabililor, incepand cu 1 ianuarie 2006, la nivelul organelor fiscale teritoriale, s-a implementat si se utilizeaza un sistem informatic de administrare a creantelor fiscale care permite urmarirea operativa a obligatiilor fiscale neachitate in termenul prevazut de lege, existente in evidenta pe platitor, precum si emiterea automata a somatiei.
Utilizarea acestui sistem informatic faciliteaza reactia rapida a administratiei fiscale in fata acumularii de arierate prin optimizarea activitatii de colectare si permite evitarea arbitrariului in selectia contribuabililor care inregistreaza obligatii fiscale restante.
Urmare a implementarii acestui sistem, gradul de colectare a creantelor fiscale a permis realizarea de catre ANAF a celor mai mari incasari bugetare in ultimii doi ani.
Pentru evitarea efectuarii de controale neprogramate, in mod arbitrar, de catre structurile de control ale ANAF, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 678/18.04.2008 privind raportarea actiunilor de control efectuate de organele cu atributii de control, aflate in subordinea ANAF, au fost stabilite competente pentru programarea si raportarea actiunilor de control atat pentru Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor, cat si pentru structurile centrale si teritoriale de inspectie fiscala aflate in subordinea ANAF.
Potrivit atributiilor stabilite de actele normative in vigoare, presedintele ANAF nu poate dispune unei persoane sau echipe de control efectuarea de controale la comanda, aceste atributii fiind clar stabilite prin regulamente si precizari aprobate prin ordin al presedintelui ANAF sau al ministrului Finantelor.