Gandul publica un grupaj intitulat 'Boc pregateste Romania pentru revolutia masinutei electrice: "Vom construi o noua infrastructura"', pe care il puteti citi in continuare.
'Comisia interministeriala creata sa impinga Romania in epoca progresului tehnologic a lucrat miercuri si a tras concluziile joi: masina electrica e un lucru bun din moment ce este o prioritate europeana, ea va fi pusa in circulatie, desi e total neclar cum. Dan Lazar, consilier al lui Emil Boc si presedinte al "Grupului de lucru interministerial pentru stabilirea unei strategii de incurajare a fabricarii autovehiculului electric in Romania", recunoaste ca el este deocamdata in faza de alfabetizare in domeniu. "Am inceput si eu, azi, sa caut mai multe informatii despre subiect. Nu avem o viziune - la asta lucram. M-am decis sa conduc si eu, cat de curand, un asemenea automobil. Gandim o strategie referitoare la infrastructura ce trebuie creata, in primul rand montarea de prize de alimentare in orasele mari", incearca marea cu degetul oficialul guvernamental. Despre cum pun in practica marile metropole ale lumii proiectul eco-mobilului si cum incearca romanii sa-l implementeze si despre cat de aproape este masinuta electrica sa iasa de pe poarta fabricilor Dacia, cititi in mai jos.

"Comisia Lazar", ridica-te si condu

Cabinetul Boc s-a imbogatit, de miercurea aceasta, cu o comisie dedicata fabricarii automobilului electric. Ideea electrificarii circulatiei pe soselele Romaniei a fost lansata de premierul Emil Boc cu ocazia unei vizite recente la Uzinele Dacia Mioveni. Planurile sefului Executivului par rupte de realitatile economice dificile, dupa cum singur recunoaste, dar Romania gandeste global: automobilul electric este o prioritate declarata a actualei presedintii spaniole a Comisiei Europene.
• Presedinte al "Grupului de lucru interministerial pentru stabilirea unei strategii de incurajare a fabricarii autovehiculului electric in Romania", cum pompos a fost botezata comisia infiintata miercuri, a fost numit consilierul de stat, Dan Lazar. Fost consilier la municipalitatea Cluj Napoca, Lazar este economist si, dupa cum a recunoscut in discutia cu reporterul Gandul, nu stie mai multe decat majoritatea soferilor romani despre automobilul electric. "Am inceput si eu, azi, sa caut mai multe informatii despre subiect. Nu avem o viziune - la asta lucram. O sa adun in jurul meu specialisti si o sa punem la un loc informatii pe acest subiect", spune Lazar. Seful comisiei a negat informatia conform careia Guvernul se gandeste la o colaborare apropiata cu producatorii interni, in vederea promovarii automobilului electric (colaborarea a fost sugerata chiar de ministrul Economiei, Adriean Videanu). "Proiectul este gandit pentru toti producatorii de autoturisme", afirma Lazar.
De partea sa, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia Renault si pre-sedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania spune pentru Gandul ca, deocamdata, Renault nu are in vedere construirea unui autoturism electric in Romania, in conditiile in care autoturismele cu carburanti vor face legea cel putin 25 de ani de acum inainte.

Bani din Fondul de Mediu

Ministrul Adriean Videanu a anuntat ca proiectele de cercetare privind sustinerea automobilului electric urmeaza sa fie finantate prin Fondul de Mediu - in care se colecteaza taxa auto, taxa pe punga etc. si din care sunt sustinute programele "Rabla" si "Casa Verde"....
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a confirmat pentru Gandul ca studiile vor fi sprijinite financiar de Fond. "Studiile nu au o valoare foarte mare ca sa nu fie acceptate (din punctul de vedere al costurilor - n.r.)", ne-a explicat Borbely. In prezent, Fondul de Mediu dispune de 1,8 miliarde de lei si nu se va goli prea curand, ne-a asigurat seful de la Mediu. In plus, se pot face "credite de angajament" de 2,6 miliarde de lei.

Boc si filosofia evolutiei computer vs automobil

Premierul admite ca pretul automobilului electric va fi, la inceput, ridicat, dar sustine ca, in timp, va deveni accesibil. "Asa cum, cu zeci de ani in urma, dar nu cu foarte multi, aparea primul computer care nu incapea intr-o jumatate din sala aceasta si astazi discutam de laptopuri si de calculatoare in miniatura, sunt convins ca si aici tehnologia va evolua in cativa ani buni, iar automobilul electric nu va fi doar o idee nastrusnica, va fi un lucru real, impus atat de nevoile vietii de zi cu zi, cat si de resursele planetei si nu in ultimul rand de protectia mediului".
• Boc a vorbit de schimbarile pe care le va genera acest automobil: de la reducerea dependentei de carburanti si diminuarea gradului de poluare, pana la "constructia unei infrastructuri, avand in vedere ca aceste masini vor necesita echipamente speciale, precum bateriile electrice".
Cu tehnologiile actuale, ar trebui ca bateria sa cantareasca o tona
Chiar daca saluta constituirea "Comisiei Dan Lazar", admite ca a discutat cu premierul Boc "detaliat" despre subiectul "autoturismul electric" si isi anunta disponibilitatea de a contribui la creionarea legislatiei necesare, Constantin Stroe de la Dacia Renault nu-si ascunde scepticismul. "Recunosc ca am avut un dialog destul de detaliat cu premierul Boc pe acest subiect. Sa lasam acest grup interministerial sa-si creioneze strategia. O sa-mi aduc si eu contributia. Aceasta tema este deosebit de complexa. Opinia mea, ca specialist, este ca motoarele cu combustie interna inca vor face legea si 25 de ani de acum inainte. In 2035 vor mai avea o piata de 85-90%. Autoturismul electric va progresa cu pasi mici, nu va fi simplu. Dar asta nu inseamna ca nu trebuie inceput de undeva. Principalul impediment de ordin tehnic este realizarea unui nou tip de baterie electrica. Cu tehnologiile actuale, ar trebui ca bateria sa cantareasca o tona, ceea ce face ca automobilul sa ajunga la 2-3 tone. Pe de alta parte, investitiile in infrastructura nu vor fi deloc neglijabile. Prize de alimentare vor trebui montate peste tot, tinand cont de autonomia de deplasare limitata a vehiculelor electrice. Deocamdata, Renault nu ia in considerare fabricarea unui automobil electric in Romania", a declarat pentru Gandul vicepresedintele Dacia Renault.

"Nu avem o viziune - la asta lucram"

"Nu avem o viziune - la asta lucram", recunoaste Dan Lazar, presedintele comisiei pentru automobilul electric, care e decis sa deprinda singur, cat de curand, tainele revolutionarului automobil. "M-am decis sa conduc si eu, cat de curand, un asemenea automobil. Gandim o strategie referitoare la infrastructura ce trebuie creata, in primul rand montarea de prize de alimentare in orasele mari; de asemenea, s-ar putea sa instituie eventuale facilitati, cum ar fi o finantare partiala a achizitiei autoturismelor electrice. Nu s-a vorbit de o colaborare cu producatorii interni de autovehicule. Proiectul este gandit pentru toti producatorii. Chiar ieri am primit o solicitare de la APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile - n. r.), care doresc sa fie reprezentati in comitetul legislativ, si eu salut acest interes. Rolul nostru nu este sa cream piata, ci sa cream premisele existentei acesteia. Nu noi facem studii de piata, ci producatorii. O sa adun in jurul meu specialisti si o sa punem la un loc informatii pe acest subiect", a conchis Lazar.

Sorin Oprescu: "Am vrut sa incerc 20 de masini electrice..."

Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, a declarat, pentru Gandul, ca a intentionat sa probeze 20 de prototipuri de masini electrice, ca sa-si dea seama daca sunt viabile pentru traficul din Capitala, dar a fost victima unor promisiuni neonorate. "Si eu am vrut masini din astea electrice, in sensul de a-mi lua o serie intreaga de prototipuri, ca sa le pun la probe si sa le incerc." Edilul spune ca toate incercarile lui au fost insa in zadar: "Diferenta dintre mine si Guvern este ca eu le-as fi luat gratis. Am vrut sa incerc 20 de masini, dar au fost doar promisiuni. Parca vad maine o ordonanta, ca trebuie sa incarcam masinile", spune Sorin Oprescu.'