Senatorul Trifon Belacurencu publica pe blog articolul ' Strategia UE pentru reteaua trans-europeana de transport (TEN-T) ', pe care il puteti citi in continuare.
In cadrul reuniunii de la Varsovia, unde am participat alaturi de delegatia Romaniei, s-a discutat si problema infrastructurii spatiului comunitar.
Pe scurt, este vorba de o retea integrata de transport intre statele membre care sa ajute la o circulatie mai buna a bunurilor si persoanelor:"In cadrul spatiului comunitar, infrastructura de transport este fundamentala pentru mobilitatea persoanelor si a bunurilor, deci pentru piata interna, cat si pentru asigurarea coeziunii teritoriale a Uniunii Europene."
Atingerea acestui obiectiv major pentru Uniunea Europeana este important atat pentru tarile membre si pentru cetatenii acestora, cat si pentru comunitatea europeana, deoarece va duce atat la intercoectarea mai buna a pietei economice, dar va aduce in acelasi timp un plus pentru fiecare cetatean in parte, prin crearea de locuri de munca si prin cresterea nivelului de trai: "In ansamblu, retelele trans-europene vor incuraja competitivitatea si cresterea economica, vor stimula piata muncii, vor imbunatati siguranta si fiabilitatea transportului, vor reduce impactul negativ asupra mediului prin introducerea de standarde mai stricte de protectie si vor consolida cooperarea inter-regionala."
Uniunea Europeana doreste ca in urmatoarea strategie referitoare la TEN-T sa se puna accent mai ales pe dezvoltarea transportului naval, al cailor fereate si al conexiunilor inter-modale: "Strategia viitoare a retelei de transport trans-european va trebui sa tina cont de mai multe aspecte precum dezvoltarea infrastructurii portuare pe fondul cresterii importantei transportului maritim, integrarea coridoarelor de transport feroviar, aplicarea sistemelor inteligente de transport in toate ariile de transport, dezvoltarea conexiunilor inter-modale."
Referitor la strategia TEN-T, eu alaturi de colegii mei din delagatia Romaniei, am sustinut ca la elaborarea acestora ar trebui sa se tina cont de mai multe aspecte.

Voi reda o parte a acelor aspecte pentru dumneavoastra:

• Interconectarea "nodurilor principale" ale Statelor Membre cu "nodurile principale" ale statelor vecine UE amplasate pe axele majore transnationale de extindere 1, in contextul in care Romania este stat membru la frontiera estica a UE;
• Echilibrarea diferentelor si decalajelor existente intre statele membre "vechi" (din vestul Europei) si statele membre "noi" (din estul Europei). In acest context s-ar impune analizarea unor situatii exceptionale pentru cazurile in care din cauza pragului stabilit pe fiecare criteriu s-ar ajunge ca in unele state membre sa fie identificat un singur nod principal sau un numar extrem de mic;
• Aspectele financiare nu ar trebui sa influenteze in mod direct aspectele de planificare care sunt stabilite pe termen lung (2030) si ca atare o limitare a posibilitatilor financiare nu justifica reducerea retelelor. Mai mult, o eventuala reducere a retelelor, in special pentru noile state membre ale UE, ar conduce la influente negative in implementarea politicilor de dezvoltare si coeziune teritoriala;
• In scopul unei corelari eficiente intre sursele de finantare, consideram ca la nivelul UE trebuie clarificat mecanismul de evaluare si aprobare a proiectelor, astfel incat sa nu conduca la cresterea duratei de aprobare a unui proiect, sau sa produca decizii contradictorii, cu efecte negative asupra implementarii proiectelor sau atingerii obiectivului general;
• In cazul in care sprijinul UE ar fi directionat doar catre reteaua centrala de transport, fara a mai fi finantata reteaua globala, aceasta poate conduce la o mai mare accentuare a discrepantelor dintre statele membre, la mentinerea blocajelor in trafic si la neatingerea obiectuvului de imbunatatire a accesibilitatii si a conectivitatii in interiorul si in exteriorul fruntierelor UE;
In afara acestor obiective generale, care vizeaza toate statele din estul Uniunii Europene, delegatia Romaniei a solicitat Comisiei ca la elaborarea stategiei sa tina cont de cel mai important proiect de infrastructura regionala, care vizeaza direct Romania, respectiv proiectul "Via Carpatia"
La 22 octombrie 2010 a fost semnat la Lancut (Polonia) Declaratia "Via Carpatia" privind extinderea celei mai scurte rude de transport rutier de-a lungul axei nord-sud care conecteaza Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia.
Cele 7 State Membre se angajeaza astfel sa depuna toate eforturilepentru a include traseul rutier sus-mentionat in intreaga sa lungime in reteaua trans-europeana de transport, in cazul revizuirii liniilor directora ale UE.
Pe teritoriul Romaniei, "Via Carpatia" va urma aliniamentul Coridorului IV Paneuropean Rutier, cu ramificatii spre Constanta, respectiv Calafat-Vidin.
Prin toate aceste cerinte eu, alaturi de delegatia romana prezenta la Varsovia, am incercat sa promovam interesul national al Romaniei, astfel incat statul nostru sa beneficieze de dezvoltarea infrastructurii trans-europene.
Daca Romania va face eforturile necesare sa dezvolte retelele de transport, iar acestea vor fi legate de retelele europene de transportatunci atat economia tarii cat si cetatenii Romaniei vor avea de castigat.
In perspectiva viitorului Guvern, USL va avea ca prioritate in programul de guvernare realizarea acestor retele de transport si promovarea in cadrul UE a crearii in Romania a cat mai multor conexiuni inter-modale.