Senatorul Alexandru Cordos a sustinut o declaratie politica intitulata : "Inconstiența autoritatilor privind tranzactiile cu certificate de dioxid de carbon"

Este deja o obisnuinta a Guvernului de a pune piedici dezvoltarii economiei romanesti. Comunicarea dintre institutiile statului, asumarea obligatiilor prevazute de acorduri internationale, eludarea regulilor sunt principalele motive pentru care Romania va pierde milioane de euro si economia romaneasca va merge din blocaj, in blocaj.
Ma refer in aceasta declaratie politica strict la blocarea vanzarii certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. In urma deciziei Comitetului de Conformare a Protocolului de la Kyoto, Romania pierde 1,5-2 miliarde de euro, pe care i-ar fi putut incasa din vanzarea acestora. In acelasi timp, activitatea unor mari unitati din sistemul energetic sau metalurgie va fi blocata pentru ca acestea nu mai pot sa-si completeze necesarul de certificate pentru anul 2011. De asemenea, blocarea proiectelor de implementare in comun (JI), care sunt in derulare in momentul de fata, poate aduce penalitati tarii noastre de cateva sute de mii de euro pe zi.
Stim foarte bine ca certificatele verzi se tranzactioneaza pe bursa. In timp ce producatorii primesc gratis astfel de certificate pentru fiecare MWh produs, poluatorii trebuie sa le achizitioneze contra cost, intr-o anumita cota. Utilizarea surselor de energie regenerabila este una din obligatiile asumate de Romania, conform legislatiei UE. In acest an, Romania ar fi trebuit sa asigure cel putin 10% din total productie energie din surse eoliene, tinta care nu a fost atinsa. Pana in anul 2020, procentul ar trebui sa ajunga la cel putin 20%. In cazul in care Romania nu-si va respecta obligatiile asumate - un lucru deja vizibil - tara noastra risca plata unor penalitati foarte mari care s-ar reflecta in final in factura de electricitate.
Cum se intampla acest lucru? Autoritatile noastre nu-si fac temele. Ministerele si agentiile de resort au fost avertizate in nenumarate randuri de Comitetul de Conformare a Protocolului de la Kyoto in legatura cu raportarile inadecvate din inventarul national de emisii. Ce au facut specialistii nostri in mediu si economie? Au tratat toate aceste avertismente cu indiferenta. Astfel, specialistii UE au interzis tarii noastre nu numai vanzarea cotei disponibile, ci orice tranzactie cu certificate de emisii, pana la sfarsitul acestui an.
Cert este ca daca tara noastra nu va regla deficientele semnalate in timp de sase luni, blocarea tranzactiilor se va prelungi si pentru anul viitor, ceea ce va produce pagube imense in economie, indeosebi intreprinderilor mari poluatoare din industria cimentului, metalurgie, sticla si energie. Mai mult, din anul 2013 se va trece la o noua etapa din Protocolul de la Kyoto, care prevede alocarea de certificate instalatiilor poluante contra cost, si nu in mod gratuit, cum s-a intamplat in perioada 2007-2012.
Romania putea vinde pe piata internationala inca din 2007 certificatele de emisii de gaze cu efect de sera. Vanzarea lor revenea exclusiv Guvernului Romaniei, care ar fi trebuit sa incheie intelegeri bilaterale cu alte tari, pentru implementarea unor proiecte de reducere a poluarii in schimbul acestor certificate. Neintelegerile dintre Ministerul Economiei si Ministerul Mediului, in sensul in care fiecare ar fi dorit sa intermedieze vanzarea respectiva au dus la blocarea totala a operatiunii de vanzare. Niciunul dintre cele doua ministere si nici Guvernul in ansamblul lui nu a reusit sa intocmeasca expertizele necesare organizarii licitatiilor internationale. Investitiile pe care Romania le-ar fi putut castiga ar fi fost in valoare de aproape 3 miliarde de euro. Ulterior, cand pretul certificatelor a scazut de la peste 10 euro/unitate la circa 5 euro/unitate, Romania ar mai fi putut incasa doar cel mult 1,5 miliarde de euro, dar a ratat si aceasta oportunitate.
Astazi suntem in fata imposibilitatii puterii de a gestiona aceasta problema. Chiar daca in sase luni de zile s-ar putea ridica interdictia aplicata tarii noastre, vanzarea de certificate nu va mai putea avea loc pentru ca nu mai este timp de organizare a licitatiilor, iar pe pietele internationale exista deja un surplus de certificate, indeosebi din partea unor tari ca Ucraina sau Rusia.
In schimb, daca decizia Comitetului de Conformare se va pastra, nu se va mai putea desfasura nicio tranzactie cu alte tipuri de certificate de emisii care apartin agentilor economici, caz in care societatile cu deficit de certificate vor trebui inchise. In aceasta situatie se afla unitati mari din sistemul energetic, care inregistreaza deja deficite de certificate.
Guvernul nu s-a sinchisit sa faca o expertiza clara, o strategie pe termen lung, care, intr-adevar, ar fi presupus timp si bani, dar care ar fi adus, pe de alta parte, un castig imens tarii noastre. Vanzarea certificatelor a ramas in faza de intentie.
Investitiile care se vor putea face cu ajutorul certificatelor disponibile ale Romaniei pot viza proiecte de tehnologii curate, care conduc la reducerea intensitatii carbonului, modernizarea si reabilitarea grupurilor energetice ale centralelor termice in cogenerare, energii regenerabile, inchiderea depozitelor de deseuri, reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in agricultura si transporturi, impadurirea unor suprafete de terenuri, desulfurari in termocentrale sau depozitarea deseurilor. In acest moment, toate aceste domenii sunt intr-o situatie critica, acuzand tocmai lipsa banilor pentru investitii. Ce fac autoritatile din Romania? Stau cu mainile in san asteptand solutii salvatoare din exterior, solutii care, cu siguranta nu vor veni daca noi nu miscam nici un deget.