La Protectia Consumatorilor au fost primate sapte reclamatii, intr-o saptamana, de la datornicii unei banci. Acestia s-au trezit ca trebuie sa plateasca in plus, pe langa rata lunara, 100 chiar 200 de lei.

Si galatenii au primit acasa notificari prin care erau instiintati ca la rata pe care o au de platit li se va aplica o majorare, dar si un comision de administrare a contului. Procentele erau relativ mici, de 0,5%, respectiv 0,59%, numai ca surpriza a fost de proportii in momentul in care acestia au mers sa-si achite ratele. Oamenii s-au trezit ca trebuie sa dea in plus o suma cuprinsa intre 100 si 200 de lei. Cu notificarea in protap s-au prezentat la Protectia Consumatorilor, care a demarat un control la unitatea reclamata. "In ultima saptamana am primit sapte reclamatii pe adresa aceleeasi unitati bancare, motiv pentru care inspectorii nostri au demarat o verificare. Consumatorii ne-au sesizat cu privire la faptul ca au fost instiintati ca li se majoreaza dobanda si se introduce un comision de administrare a contului. Majorarea dobanzii este de 0,5%, iar comisionul de administrare al contului este de 0,59%. Poate nu pare mult, dar aceste procente se aplica la balanta lunara, adica la ce mai ai de plata, astfel consumatorii care au reclamat au ajuns sa plateasca in plus majorari ale ratelor cuprinse intre un million si doua milioane de lei vechi. Este vorba de un comision de administrare introdus acum, incepand cu luna octombrie. Vom vedea insa cu ce concluzii vom incheia actul de control", ne-a declarat inspectorul sef al Inspectoratului Regional pentru Protectia Consumatorilor (IRPC) Galati, Marioara Gatej.

Dobanda anuala efectiva necalculata

Seful IRPC Galati a mai explicat ca prin adresele trimise de catre unitatea bancara, oamenii au fost instiintati de aceste procente introduse sub forma comisioanelor, dar fara sa Ie recalculeze DAE (n.r. - dobanda anuala efectiva). DAE creste foarte mult in conditiile in care acest comision se aplica la restul de plata pe care consumatorii il aveau. Mai mult, contractele sunt incheiate de asa natura incat banca isi permite in orice moment sa modifice aceste comisioane. Singura sansa a celor care au contractat un imprumut este sa fie adoptata propunerea legislativa initiata de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Potrivit acestui proiect, banciile vor fi obligate sa dea informatii standard. Mai exact, trebuie sa spuna care va fi rata dobanzii aferente creditului, fixa si variabila, dar si costurile incluse in costul total al creditului pentru consumator. De asemenea, ANPC va supraveghea si controla activitatile creditorilor si intermediarilor de credite, iar amenzile pentru nerespectarea drepturilor clientilor vor fi cuprinse, ca valoare, intre 5.000 si 50.000 lei.