Produsele premium vor avea cel mai mult de suferit ca urmare a scaderii consumului, intrucat incepand cu 2009 consumatorii romani se vor orienta dupa cele mai mici preturi, iar magazinele de hard-discount isi vor creste semnificativ cota de piata

"Criza e inca in faza incipienta in Romania, dar cel mai probabil din 2009 va fi resimtita pe deplin, in special in domeniul serviciilor si al retailului, iar consumatorii isi vor schimba atitudinea si se vor orienta catre comerciantii care ofera preturi mici. Tocmai de aceea cel mai mult vor avea de castigat magazinele cu preturi foarte mici (hard-discount, n.r.) care isi vor creste cota de piata", a declarat vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, Alexandru Vlad.

Acesta a adaugat ca cei mai afectati de criza financiara si de noile schimbari din piata vor fi probabil retailerii de bunuri cu o perioada indelungata de folosinta, respectiv cei de mobila si cei de electrocasnice.

Pe langa acestea, vor fi afectate vanzarile de produse premium si cele de lux, intrucat consumatorii se vor limita la a-si cumpara produsele de baza necesare. La polul opus, marcile proprii vor fi probabil cele mai rezistente intrucat ele se gasesc la primul nivel de pret.

Potrivit lui Vlad, varful de sezon inregistrat in perioada Craciunului se va mentine la un nivel similar celui din 2007, dar structura cosului de cumparaturi se va schimba substantial, preponderente fiind alimentele.

Ideea a fost sustinuta si de directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, Liviu Voinea, care sustine ca incepand cu 2009 vom asista la un efect de substitutie in ceea ce priveste bunurile cumparate de romani si ca va disparea loialitatea fata de marca.