Romanii sint nemultumiti de birocratia din administratia publica. Potrivit unui comunicat al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), rezultatele sondajului au relevat faptul ca principala problema cu care se confrunta contribuabilii persoane fizice si juridice (circa 40% dintre respondenti) o constituie numarul mare de documente solicitate si procedurile legate de acestea. Totodata, numarul mare de drumuri necesar pentru rezolvarea unei chestiuni de ordin fiscal sau timpul indelungat petrecut la ghiseu ramin in continuare probleme care afecteaza in mod direct contribuabilii (aproximativ 25% dintre cei chestionati). Persoanele fizice acuza faptul ca asteapta prea mult (23%), sint solicitate prea multe documente (36%), programul cu publicul este nepotrivit (20%), trebuie sa mearga de la un ghiseu la altul (17%), sint necesare prea multe drumuri (28%). 3% dintre acestia afirma ca fara o "atentie " nu rezolva nimic, 9% spun ca functionarii nu-si recunosc vina, 4% au acuzat ca functionarii sint nepoliticosi, in timp ce 29% nu au nimic de reprosat. Pentru persoanele juridice raspunsurile au fost distribuite astfel: prea multe documente - 46%, astept prea mult - 28%, prea multe drumuri - 26%, plimbarea de la un ghiseu la altul - 25%, nu mi se explica ce sa fac - 15%, program nepotrivit cu publicul - 13%, fara o "atentie " nu rezolv nimic - 6% si doar 20% nu au nimic reprosat. Solutia pe care o vad cetatenii, mai ales segmentul de populatie cuprins intre 36-45 de ani, o constituie reducerea documentelor si simplificarea procedurilor. Angajarea de personal suplimentar este solutia avansata, in special, de persoane juridice si liber-profesionisti, cu virsta cuprinsa intre 26-35 de ani, care considera aceasta masura necesara pentru imbunatatirea prelucrarii datelor, facind astfel posibila si deschiderea mai multor ghisee pentru activitatea cu publicul. intrebati ce ar schimba, 31% au raspuns ca ar angaja mai multi functionari, 3% ar reduce numarul de salariati, 35% ar deschide mai multe ghisee, 29% ar prelungi programul cu publicul, 52% ar reduce numarul de formulare, in timp ce la persoanele juridice, raspunsurile au fost urmatoarele - 34% ar angaja mai multi functionari, 37% ar deschide mai multe ghisee, 20% ar prelungi programul cu publicul, 52% ar reduce numarul de formulare. Studiul realizat se bazeaza pe o cercetare atit informala, ale caror rezultate pot fi utilizate doar pentru descriere nu si pentru predictie, presupune anumite riscuri si responsabilitati, cit si formala, calitativa si cantitativa, care permite o analiza statistica.