In perioadele economice dificile, importanta relatiilor pe care le aveti cu colaboratorii creste semnificativ, spunandu-si cuvantul atat in dezvoltarea firmei la care lucrati, cat si in cariera.

Chiar daca s-ar crede ca politicile de marketing din aceasta perioada sunt cele care va ajuta cel mai mult, in realitate, potrivit specialistilor in resurse umane, relatia pe care ati reusit s-o claditi de-a lungul timpului cu colaboratorii este cea care face diferenta. "Un potential client nu va decide sa apeleze la produsul sau serviciul dumneavoastra strict pe baza beneficiilor pe care i le prezentati, ci va tine cont si de increderea pe care o poate avea in dumneavoastra si, implicit, in corectitudinea beneficiilor prezentate; adica un aspect ce tine de relatia dintre dumneavoastra", noteaza www.ele.ro, care avertizeaza ca acelasi lucru se intampla si in cazul in care vreti sa va angajati cand comunicarea cu echipa si cu sefii sunt extrem de importante. "Relatiile de calitate tind sa functioneze in lumea afacerilor ca un catalizator care amplifica puterea competentelor dumneavoastra profesionale si va permit sa le valorificati mai bine", explica specialistii.

"O relatie de calitate se cultiva si se intretine"

Pentru a avea relatii de calitate este insa nevoie sa investiti in ele timp, energie si foarte multa atentie. "O relatie de calitate se cultiva si se intretine. Stati de vorba periodic cu persoanele importante din viata dumneavoastra profesionala, iesiti la pranz impreuna, cunoasteti-va reciproc, faceti schimb de informatii utile", va sfatuiesc specialistii ele.ro. In acelasi timp, incercati, pe cat posibil, sa va dezvoltati abilitatile sociale si de comunicare. Pentru a reusi sa construiti relatii de calitate cu colaboratorii, trebuie sa detineti foarte bine arta conversatiei si ascultarea activa. In plus, trebuie sa va dezvoltati simtul umorului.

Comunicarea nonverbala va ajuta in relatiile interumane

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca doar 7% din comunicare are loc prin intermediul cuvintelor, restul fiind neverbal (38% paralimbaj - in principal, intonatia si inflexiunile vocii; 55% alte elemente de limbaj neverbal - in principal expresia fetei, gesturile si pozitia corpului). "Comunicarea nonverbala este cumulul de mesaje care nu sunt exprimate prin cuvinte si care pot fi decodificate, creand intelesuri. Aceste semnale pot repeta, contrazice, inlocui, completa sau accentua mesajul transmis prin cuvinte", atrag atentia specialistii in resurse umane de la www.mojob.ro. De aceea, este bine sa invatati sa cititi toate aceste semne, indiferent ca este vorba de expresia fetei, gesturi, pozitia si miscarile corpului, proximitatea, contactul vizual sau corporal, sau aspectele nonverbale ale vorbirii - variatii ale inaltimii sunetelor, taria lor si rapiditatea vorbirii, calitatea si tonul vocii (denumite uneori "paralimbaj"). Asta deoarece ascultarea nu e un proces pasiv, ci presupune intelegerea, interpretarea si integrarea intregii informatii primite.