Antreprenorii olteni au fost provocati la dezbateri despre cum sa-si dezvolte afacerile pe perioada crizei si avantajele inscrierii intr-o organizatie patronala. Oamenii de afaceri au fost instruiti cum sa-si pastreze clientii si cum sa-si motiveze angajatii proprii pentru ca intreaga echipa sa ajunga la rezultatele scontate.

Oamenii de afaceri din Oltenia s-au reunit ieri la seminarul intitulat "Provocari antreprenoriale. Adaptare la contextul actual", organizat de firma Ascendis Consulting, in parteneriat cu Alianta Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR), la Hotel Emma West din Craiova. Au participat 67 de manageri si actionari ai unor firme din Oltenia. Vor fi selectate 23 de societati din categoria intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri), care vor face parte dintr-un proiect cofinantat din Fondul Social European (FSE), prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, domeniul major de interventie "Finantarea culturii antreprenoriale", prin programul "Management de impact". Proiectul destinat IMM-urilor se numeste "Antreprenoriat strategic si crestere in IMM-uri" si se implementeaza de catre firma Ascendis, in parteneriat cu Alianta Confederatiilor Patronale din Romania. Proiectul se adreseaza managerilor si angajatilor din IMM-uri, care activeaza in domenii precum productia industriala, servicii cu valoare adaugata mare, tehnologia informatiei si comunicarii si turism. "1.600 de manageri, angajati si antreprenori din tara s-au calificat in acest program. (...) Perioada de implementare este pana in septembrie 2010. Proiectul are finantare de 7,5 milioane de lei, din care 90% de la FSE, Ascendis contribuie cu 5%, iar restul, din bugetul national", a spus Georgiana Ceausila, coordonator regional Craiova pentru Ascendis Consulting.
Cursurile sunt gratuite pentru participanti. Organizatorii se asteapta ca grupuri de 10-12 persoane din cadrul fiecarei firme selectate (formate din manageri sau angajati ai IMM-ului in cauza) sa se inscrie in proiect pentru formare. Sunt dezvoltate sase centre regionale in marile orase ale tarii, printre care si Craiova, unde vor beneficia de programe de instruire grupuri de manageri si angajati.

Managerii invata cum sa-si conduca afacerea

Proiectul, in cadrul caruia participa cele 23 de IMM-uri, este de formare si actioneaza pe cinci module. Unul este pentru toti managerii si angajatii participanti, intitulat "Procesul de dezvoltare a unui IMM", iar altul este la alegere dintre cele patru module ramase, in functie de preferintele patronilor: "Managementul relatiilor cu clientii", "Managementul culturii organizationale in IMM-uri", "Managementul resurselor umane" si "Managementul obiectivelor si al performantei".

Diferenta intre succes
si faliment

Directorul Ascendis, Andrei Gosu, a prezentat in cadrul seminarului primul studiu din Romania care analizeaza opinii ale patronilor si angajatilor din industrie, servicii, turism si IT&C despre dezvoltarea afacerii. Acesta a fost realizat de Gallup Organization Romania in perioada 1 mai - 12 iunie, pe un esantion de 1.001 angajati si 58 de manageri si actionari. Studiul si-a propus sa evidentieze "diferenta intre succes si faliment", spune Gosu, si rezultatele au scos in evidenta ca IMM-urile cu performanta sunt orientate catre client, in multe cazuri nu exista spirit de echipa, nu exista strategii pe termen mediu si lung, iar conducerea firmei prin pedepse aplicate angajatilor duce sigur la faliment. "Potrivit studiului, la intrebarea 'De la cine vin ideile de dezvoltare a companiei?', doar 1% dintre manageri spun ca vin de la clienti. Doar 34% dintre cei intervievati au participat la cursuri de formare profesionala", a spus Andrei Gosu, subliniind ideea orientarii managerilor catre clienti si echipa de angajati pe care o conduc.
El a accentuat prin exemple personale ca in anul "de criza" 2009 exista lipsa de respect fata de clienti chiar din sectoare de activitate afectate in contextul actual (imobiliare si domeniul auto). Gosu a mai spus ca succesul unei companii depinde de modul in care este tratat clientul.

Structurile de forta in economie: patronatele

Directorul general in cadrul Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania, Adrian Izvoranu, a spus ieri ca "organizarea angajatorilor in structuri de forta cum sunt patronatele reprezinta un element important al culturii organizationale externe". In opinia lui Izvoranu, in Romania, legea "schioapa" nu obliga parlamentul si presedintia sa tina cont de parerea organizatiilor patronale, asa cum se intampla in Europa. "Noi facem economia. Nu cerem sa ni se dea ceva, pentru ca noi producem acel ceva (...) Numai asa se protejeaza compania cu un scut: daca intra intr-o organizatie patronala. Intre companii exista concurenta, dar avem si puncte comune: platim aceleasi taxe idioate. Toate structurile europene nu fac nimic pana nu discuta cu organizatiile patronale", a precizat Adrian Izvoranu, adaugand ca, in tara noastra, Comitetul Economic si Social nu mai are rolul pentru care a fost creat, acela de a aviza proiectele de legi care vizeaza chestiuni economice.
La noi, o propunere legislativa care pleaca intr-o forma de la Comisia de Dialog Social ajunge sa fie votata in parlament intr-o cu totul alta forma, pe cand in Europa se tine cont de propunerile organizatiilor patronale. Despre ACPR, Izvoranu a precizat ca ea cuprinde 11 dintre cele 12 confederatii patronale din Romania si este inscrisa in Confederatia Angajatorilor Europeni BUSINESSEUROPE. Izvoranu mai este de parere ca, pe langa o proasta gestionare a costurilor din partea unor companii, o problema stringenta a mediului de afaceri este aceea ca lipsesc strategiile: "Firmele sufera din cauza lipsei de strategii. Ele nu stiu sa-si planifice banii. Duc lipsa de viziune strategica".
"Schimba abordarea
si pastreaza-ti clientii!"

Consultantii prezenti la seminarul de ieri i-au sfatuit pe patroni sa uite aproape tot ce au facut pana acum si sa se adapteze noilor cerinte impuse de piata odata cu aparitia crizei. "Schimba abordarea si pastreaza-ti clientii!" - acesta a fost indemnul organizatorilor evenimentului catre managerii prezenti. Oamenii de afaceri au fost sfatuiti sa pretuiasca angajatii proprii si sa ii respecte in actualul context economic, pentru ca numai lucrul in echipa poate conduce firma la obtinerea rezultatelor dorite.
In a doua parte a programului, patronii si directorii din sala au fost pusi sa raspunda la 12 intrebari, dar ca si cum ar raspunde angajatii lor la ele. Spicuim dintre acestea: "Stiu ce se asteapta de la mine?", "In ultimele sapte zile am primit vreo recunoastere pentru ca mi-am facut treaba bine?", "Este cineva la serviciu care ma incurajeaza sa ma dezvolt?", "Se tine cont si de opiniile mele?", "Colegii mei iau in serios rezultatele muncii mele?" etc. Doar un singur manager a raspuns (in numele angajatilor) cu "Da" la toate intrebarile.
Directorii si patronii participanti la eveniment au avut si studiu de caz - "Investeste in oameni!" - despre spiritul de echipa dintr-o companie, despre cum sa fie stimulata echipa de vanzari, dar si alte departamente care dau calitatea unei firme si cum trebuie pus accentul pe angajati, ca principal factor de dezvoltare a companiei.